Populærvitenskapelig sammendrag
Formål: Å utforske hvordan personer som har deltatt på kurs i Livsstyrketrening har erfart at kurset har hatt betydning for deres relasjoner (til seg selv og andre). Hvilke erfaringer gjør deltakerne i forhold til sin selvforståelse av seg selv i relasjon til andre etter endt kursdeltagelse? Har erfaringen fra kurset gitt en opplevelse av sosial støtte? Og/eller kan det bidra til at det er lettere å oppsøke eller ta i mot sosial støtte etter endt kursdeltakelse?
Utvalg: 6-8 informanter over 18 år som har deltatt på kurs i Livsstyrketrening de siste 2 årene. Det er ønskelig med begge kjønn. Deltakerne må kunne lese og snakke norsk.
Metode: På bakgrunn av at forskningsspørsmålet søker kunnskap om menneskers fortolkning og erfaring, er det valgt et kvalitativt forskningsdesign for gjennomføring av studiet. Metoden vil være av eksplorerende karakter da jeg er åpen for å kunne måtte endre problemstillingen eller utvalgsstrategier underveis ved at det kan dukke opp ny kunnskap eller fenomener som er relevante for å belyse problemstillingen. Da hensikten med studiet er å få innsikt personenes livserfaringer vil det bli utført individuelle semistrukturerte dybdeintervjuer.
Nytteverdi: Langvarige helseutfordringer, kroniske sykdommer og sammensatte problemstillinger i den norske
befolkningen krever et mer helhetlig helsetilbud med fokus på sykdomsforebygging og helsefremming. Det er en økt oppmerksomhet på psykososiale påvirkningsfaktorer og deres betydning for helse og livskvalitet, og sosiale relasjoner og sosial støtte vektlegges som særlig viktig. Manglende sosial støtte svekker evnen til å mestre påkjenninger og vanskelige livssituasjoner, og kan gi utslag i blant annet svekket selvtillit, redusert selvbilde og opplevelse av maktesløshet. Kronisk stress som pågår for lenge eller for ofte, manglende muligheter for restitusjon, uforutsigelig eller ingen støtte er kun noen av faktorene som kan skade hjernens utvikling og innskrives biologisk i kroppen. Det er kjent at manglende sosial støtte og redusert mestringsevne over lengre tid kan føre til fysiologiske stressresponser, som kan gi utslag på blant annet immunsystemet, hjerte-karsystemet og økt aktivering av det sympatiske nervesystemet. Positive relasjoner, sosial støtte og sosial tilhørighet er på den andre siden faktorer som blant annet fremmer mestring og en bedre håndtering av stress. Et oversiktsstudie av 148 undersøkelser viste at personer med gode sosiale relasjoner har 50 prosent større sjanse for å overleve enn personer som har dårlige eller utilstrekkelige relasjoner.
Livsstyrketrening (LST) er et gruppebasert kommunikasjons- og veiledningskurs med hensikt om å fremme ressurser, muligheter og mestring hos personer med langvarige og sammensatte helseplager. LST bygger på en forståelse av at helseplager ikke er enten fysiske eller psykiske. Hvordan vi lever vårt liv med hverdagens utfordringer og valg, samt det livet vi har levd kan samlet gi ulike symptomer og helseplager, som et uttrykk for at ”livet setter seg i kroppen”. Livsstyrketrening har vist dokumentert effekt på blant annet smertemestring, redusert sykefravær og styrking av den enkeltes evne til å mestre egen livssituasjon. Jeg ønsker å utforske om kurset også kan ha hatt en påvirkning på deltakernes relasjoner.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Kvalitative analysemetoder