Dette er en klinisk valideringsstudie av Wechsler Intelligence Test for Children, versjon 5 (WISC-V). Den følger forskningsplanen for foregående studier av WISC-III (Wisc i Vestfold: Sundberg et al, 2006), WAIS-III (Egeland, Bosnes & Johansen, 2008) and WAIS-IV (Egeland, 2015). Prosjektet ble godkjent av NSD i 2018 og data er nå ferdig innsamlet og under publisering. I WISC-V er intelligens forstått som bestående av fem separate men korrelerte subprosesser som internasjonalt har fremkommet i konfirmatoriske faktoranalyser. En tilsvarende CFA i den skandinaviske versjonen ga ingen entydig støtte til fem-faktormodellen (Brøndbo & Egeland, 2020). Siden testen brukes for å fatte viktige behandlingsmessige beslutninger er det viktig at man vet om testen måler likt som den amerikanske originalversjonen. Vi gjennomfører derfor en a CFA in det norske kliniske utvalget, og ser også på en rekke andre psykomteriske egenskaper som potensielt kan være problematiske slik som å foreta ledd-analyser av oversatte verbal prøver og å se på om innføringen av en visuell korttidshukommelsesprøve i testen bedrer prediksjonsverdien av testen.