Cristin-prosjekt-ID: 2518111
Sist endret: 17. september 2021, 09:59

Cristin-prosjekt-ID: 2518111
Sist endret: 17. september 2021, 09:59
Prosjekt

DiSaP - Digital Samhandling i Praksisstudier: Digital veilederutdanning og elektronisk studentvurdering

prosjektleder

Wenche Wannebo
ved Nord universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Nord universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 1.000.000
  • Samarbeidsorganet mellom Helse Midt-Norge og NTNU
    Prosjektkode: 46055500

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag

Emneord

Faglig veiledning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
74212363
Sted
Wenche Wannebo

Tidsramme

Avsluttet
Start: 16. august 2021 Slutt: 31. juli 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

DiSaP - Digital Samhandling i Praksisstudier: Digital veilederutdanning og elektronisk studentvurdering

Populærvitenskapelig sammendrag

Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Nord universitet og Helse Nord-Trøndelag ved Sykehuset Namsos og Sykehuset Levanger. Prosjektets hensikt er å ta i bruk digitale plattformer/løsninger for å øke kvalitet i veiledning og vurdering i praksisstudier for helseprofesjonsutdanninger ved Nord universitet.

Mål:

  1. Bidra til å øke andelen profesjonsutøvere med formell kompetanse i veiledning ved sykehusene i Nord-Trøndelag.
  1. * Bringe fram kunnskap om hva profesjonsutøvere opplever som muligheter og utfordringer i veiledning av studenter.
  2. * Utvikle en modell for praksisnær digital veilederutdanning.
  1. Utvikle digitale løsninger for studentvurdering i praksisemner som sikrer god og effektiv samhandling mellom veiledere, studenter og vitenskapelig ansatte.
  1. Utvikle digitale skjema for studentvurdering i praksisemner som sikrer:
  2. * At praksisveiledere kan signere vurderingsskjemaet digitalt
  3. * Sikker overføring av vurderingsskjema i henhold til GDPR
  4. * Sikker lagring av vurderingsskjema i henhold til GDPR
  5. * At studenten får tilgang til skjemaet med egen vurdering

Prosjektet har et aksjonsforskningsdesign, som innebærer at forskningsspørsmål og aksjoner utvikles underveis i samhandling mellom aktørene som deltar, og vil dermed være en følge av målene for fagutviklingen i prosjektet. Følgende forskningsspørsmål er utgangspunktet for forskningsdelen av prosjektet:

  • Hvordan opplever profesjonsutøvere i sykehusene veilederrollen, og hvilke muligheter og utfordringer opplever de i veiledning av studenter?
  • Hvilken betydning har veiledningsutdanning for praksisen som veiledere fra profesjonsutøvernes perspektiv?
  • Hvilke erfaringer har helsefagstudenter, veiledere og vitenskapelig ansatte med den digitale studentvurderingen?

Metode

Prosjektet er organisert i to arbeidspakker:

Arbeidspakke 1 (AP1) Digital, praksisnær veilederutdanning

I AP1 vil vi utvikle en modell for en digital praksisnær veilederutdanning der profesjonsutøvere som veileder studenter i praksis får mulighet til å utvikle sin veiledningskompetanse som en integrert del av studentveiledningen.

AP1 vil ha fire faser; kartleggingsfase, utviklingsfase, aksjonsfase, evalueringsfase. I kartleggingsfasen utforskes profesjonsutøvernes perspektiver på veiledning og erfaringer med veiledning av studenter i praksis, i fire fokusgrupper. Det blir rekruttert til to fokusgrupper ved hvert av sykehusene. Funn fra fokusgruppene vil danne grunnlaget når prosjektgruppa i neste fase skal utvikle modellen for veiledningsutdanning. I aksjonsfasen piloterer vi modellen med en gruppe veiledere fra begge sykehusene. I evalueringsfasen gjennomføres fokusgrupper med deltakerne i studiet.

Arbeidspakke 2 (AP2) Elektronisk dokumentasjon og lagring av studentvurdering i praksisemner

I AP2 vil vi utvikle digitale skjema for studentvurdering og se på bruk av ulike verktøy som sikrer sikker overføring av signerte vurderingsprotokoller til universitetets arkivsystem.

AP2 vil også ha fire faser; kartleggingsfase, utviklingsfase, aksjonsfase og evalueringsfase. I kartleggingsfasen gjennomføres en workshop med representanter fra studenter, praksisveiledere, vitenskapelig ansatte samt ansatte fra IT-tjenesten/Kompetansesenter for læring og teknologi (KOLT). Fokus for workshopen er å klargjøre forventninger, behov, utfordringer og muligheter i forhold til digital studentvurdering hos de ulike aktørene. Det skal også innhentes kunnskap/informasjon fra andre utdanningsinstitusjoner om evt. arbeid med digital vurdering.

Med bakgrunn i kartleggingsfasen utvikles nettskjema og evt. verktøy i Teams som prøves ut i aksjonsfasen. 

Sykepleierstudenter i Namsos og Levanger samt vernepleierstudenter i Namsos har praksis ved sykehusene i 4., 5. og 6.semester, og nettskjema, verktøy i Teams samt bruk av Ipad testes ut i to praksisperioder på tre avdelinger ved hvert av sykehusene (kirurgisk, medisinsk og psykiatrisk avdeling). Etter første praksisperiode gjøres en foreløpig evaluering med veiledere, studenter og vitenskapelig ansatte i to fokusgrupper for eventuell justering og forbedring av nettskjema og verktøy før neste praksisperiode.

Evalueringsfasen gjennomføres rett etter 2.praksisperiode i form av et spørreskjema til alle studenter, veiledere og vitenskapelig ansatte.    

prosjektdeltakere

prosjektleder

Wenche Wannebo

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Nord universitet

Ingunn Skjesol

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nord universitet

Margareth Heglum

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nord universitet

Odil Sætertrø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nord universitet

Runar Johannesen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Nord universitet
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »