Prosjektet er organisert i to arbeidspakker:
Arbeidspakke 1 (AP1) Digital, praksisnær veilederutdanning
I AP1 vil vi utvikle en modell for en digital praksisnær veilederutdanning der profesjonsutøvere som veileder studenter i praksis får mulighet til å utvikle sin veiledningskompetanse som en integrert del av studentveiledningen.
AP1 vil ha fire faser; kartleggingsfase, utviklingsfase, aksjonsfase, evalueringsfase. I kartleggingsfasen utforskes profesjonsutøvernes perspektiver på veiledning og erfaringer med veiledning av studenter i praksis, i fire fokusgrupper. Det blir rekruttert til to fokusgrupper ved hvert av sykehusene. Funn fra fokusgruppene vil danne grunnlaget når prosjektgruppa i neste fase skal utvikle modellen for veiledningsutdanning. I aksjonsfasen piloterer vi modellen med en gruppe veiledere fra begge sykehusene. I evalueringsfasen gjennomføres fokusgrupper med deltakerne i studiet.
Arbeidspakke 2 (AP2) Elektronisk dokumentasjon og lagring av studentvurdering i praksisemner
I AP2 vil vi utvikle digitale skjema for studentvurdering og se på bruk av ulike verktøy som sikrer sikker overføring av signerte vurderingsprotokoller til universitetets arkivsystem.
AP2 vil også ha fire faser; kartleggingsfase, utviklingsfase, aksjonsfase og evalueringsfase. I kartleggingsfasen gjennomføres en workshop med representanter fra studenter, praksisveiledere, vitenskapelig ansatte samt ansatte fra IT-tjenesten/Kompetansesenter for læring og teknologi (KOLT). Fokus for workshopen er å klargjøre forventninger, behov, utfordringer og muligheter i forhold til digital studentvurdering hos de ulike aktørene. Det skal også innhentes kunnskap/informasjon fra andre utdanningsinstitusjoner om evt. arbeid med digital vurdering.
Med bakgrunn i kartleggingsfasen utvikles nettskjema og evt. verktøy i Teams som prøves ut i aksjonsfasen.
Sykepleierstudenter i Namsos og Levanger samt vernepleierstudenter i Namsos har praksis ved sykehusene i 4., 5. og 6.semester, og nettskjema, verktøy i Teams samt bruk av Ipad testes ut i to praksisperioder på tre avdelinger ved hvert av sykehusene (kirurgisk, medisinsk og psykiatrisk avdeling). Etter første praksisperiode gjøres en foreløpig evaluering med veiledere, studenter og vitenskapelig ansatte i to fokusgrupper for eventuell justering og forbedring av nettskjema og verktøy før neste praksisperiode.
Evalueringsfasen gjennomføres rett etter 2.praksisperiode i form av et spørreskjema til alle studenter, veiledere og vitenskapelig ansatte.