Cristin-prosjekt-ID: 2549179
Sist endret: 21. oktober 2022, 13:27

Cristin-prosjekt-ID: 2549179
Sist endret: 21. oktober 2022, 13:27
Prosjekt

Barn og katastrofer i fiksjonsnarrativer

prosjektleder

Tatjana Kielland Samoilow
ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk • Nordisk litteratur

Emneord

Bildebøker • elevtekster • Barnelitteratur

Kategorier

Prosjektkategori

  • Internt prosjekt
  • Anvendt forskning
  • Grunnforskning

Kontaktinformasjon

Telefon
46418530
Sted
Tatjana Kielland Samoilow

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2016 Slutt: 1. august 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barn og katastrofer i fiksjonsnarrativer

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet "Barn og katastrofer i fiksjonsnarrativer" undersøker norsk katastrofelitteratur i perioden 2001 – 2017 med fokus på hvilke bilder, narrativer og sjangre som dominerer, med spesiell vekt på fremstillingen av barn og barndom. Vi undersøker katastrofebilder- og narrativer i (1) litteratur for voksne, (2) barne- og ungdomslitteratur (3) i tekster som er skrevet av barn.

Aviser, internett, tv, film og litteratur formilder daglig katastrofale hendelser som krig, naturkatastrofer og terror. De fortellingene, metaforene og bildene som sirkulærer i den kulturelle sfæren legger premissene for hvordan vi fortolker og forstår katastrofale hendelser, og i neste omgang for hvordan vi forholder oss når en katastrofe inntreffer. Barn spiller en sentral rolle i den kulturelle katastrofeforestillingen, både som typer i fiksjonstekster, som mottakere av fiksjonstekster og andre kulturuttrykk og som aktive fortolkere av katastrofer. Med unntak av en rekke studier innenfor holocaust-studier, er barns rolle i den kulturelle katastrofeforestillingen i litteraturen lite utforsket. Undersøkelser av barns egne erfaringer begrenser seg ofte til å intervjustudier. Vi tror at analyser av barns egne fortellinger om katastrofetekster som blir til gjennom kreativ skriving-verksteder, vil gi et annet innblikk i barns forståelse av medierte og selverfarte katastrofer.

Høsten 2017 samlet forskergruppen inn elevtekster fra 6.-10. trinn. Høsten 2018 ble Silje Neraas ansatt som stipendiat på prosjektet. Hun undersøker fremstillinger av barn på flukt i norske bildebøker.

Tittel

Children and Chatastrophes in Fictional Narratives (ChilCa)

Vitenskapelig sammendrag

The project “Children and Catastrophes in fictional narratives” (ChilCa) derives from the notion that a sense of catastrophe has marked the contemporary Western world since the early 20th century. Phenomena such as world war, genocides, the atomic bomb, terrorist attacks, global warming and refugee crisis have shaped the cultural imagination. Cultural expressions such as literature, film and the news media give form to and mediate catastrophes, thereby making sense of them. In both literature and the media, the featuring of children (defined as human beings below the age of 18) in catastrophe situations has been widespread and in fiction, children function as recurrent types (e.g. savior, warrior, witness). Arguably, catastrophes not only reach children through news media, they are also a vital part of children’s own culture in form of works of fiction, films and tv-games. Furthermore, in recent years, the actual experiences of children themselves have come to the foreground in among others tv-documentaries on Syria, witness accounts from e.g. WW2 and Utøya, as well as exhibitions of children’s drawings on war and catastrophes for example at The international museum of children’s art in Oslo. However, though children play a key role in the cultural imagination of catastrophes as both types, consumers and producers, there exists little research on how children figurate in catastrophe narratives, nor on how children understand news, images and narratives about catastrophes. It is this threefold connection between children and catastrophes that ChilCa seeks to investigate. ChilCa asks What are the images of catastrophe and children in fictional catastrophe narratives, and how are these images framed and interconnected with each other? The empirical material we will investigate consists of both contemporary Norwegian literary narratives in general and children’s literature and of children’s own creative writing. Our main objective is to contribute to the academic field of disaster research by exploring (1) children as central figures in literary catastrophe narratives, (2) catastrophe narratives for children and (3) investigating how children make sense of catastrophes in creative writing on catastrophes.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Tatjana Kielland Samoilow

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ingvild Hagen Kjørholt

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Stiftelsen Falstadsenteret

Ann Sylvi Larsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Silje Neraas

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4

Resultater Resultater

Forestillinger om krig, flukt og terror i narrativer fra 10. trinn.

Larsen, Ann Sylvi. 2020, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Past Wars in Present Stories: An analysis of the Picturebook Vanishing Colors.

Neraas, Silje. 2020, Children's Literature in Education. NTNUVitenskapelig artikkel

Migrantens erindringsestetikk. Minner og minnearbeid i unge asylsøkeres tekster.

Kjørholt, Ingvild Hagen. 2020, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Innledning.

Samoilow, Tatjana Kielland; Kjelaas, Irmelin; Kjørholt, Ingvild Hagen; Schofield, Daniel; Larsen, Ann Sylvi. 2020, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Flukt og empati. Sjettetrinn skriver fiktive brev.

Samoilow, Tatjana Kielland. 2020, Universitetsforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 21 | Neste | Siste »