Emalje er glassmasse laget av silika, som finnes i naturen som kvarts iblandet silisiumdioksyd og som tilsettes forskjellige silisiumdioksider for å gi farge. Det blir deretter malt til forskjellige finhetsgrader til pulverform. Historisk ble emalje først brukt på gull, deretter sølv, kobber, bronse og så industrielt på støpejern og stål. De tidligste kjente emaljerte objektene vi kjenner til ble laget på Kypros rundt 1200-tallet f.Kr. i løpet av den mykenske-perioden. Fra det bysantiske Europa og islamsk kultur spredde teknikken seg til Kina og Japan. Kjente historiske emaljearbeider er f.eks Fabergé i Russland, Gustav Gaudernack, Marius Hammer og Torolf Prytz. Av senere kan nevnes arbeid av Grete Prytz Kittelsen og Sidsel Paaske.
Mitt prosjekt "Det som blir igjen" fokuserer på å gjenoppdage emaljens egenskaper som kunstnerisk medium. Gjennom farge, tekstur og komposisjon, utforsker jeg emaljens maleriske kvaliteter på flate og tredimensjonale objetker. Ved fordypning i de forskjellige forbindelsene; kjemiske og mekaniske, og kontrollerbare variabler som temperatur, metaller, legeringer og etterbehandling gjenoppdages emaljens egenskaper som relevant kunstnerisk virkemiddel på todimensjonal og tredimensjonal form, og i varierende format og størrelse. Undersøkelsene har resultert i en rekke utstillinger samt en publikasjon.
I utstillingsprosjektet Det som blir igjen har er det hentet inspirasjon fra antikke greske og romerske gulvmosaikker der matrester og søppel er avbildet. Disse ble kalt ufeid gulv (asàrotos òikos) og kan ha vært et visuelt bevis på overflod og rikdom. Andre tolkninger kan være at det var mat for de døde, som et tidlig eksempel på memento mori. I utstillingen presenteres arbeider som balanserer hårfint på grensen til hva som er bærbart og ikke bærbart, hva som er originalen og kopien, eller det som er funnet eller bearbeidet materiale. Matrester, stemninger, regninger, tapte vennskap og uferdige prosjekter tegner opp et narrativ som er like poetisk og personlig som det er politisk.
I dette prosjektet har fokus i hovedsak vært emalje som kunstnerisk medium, og det har blitt forsket særlig på de maleriske kvalitetene til flytende emalje. Gjennom eksperimentering med variabler som temperaturer, legeringer og etterbehandling foretas undersøkelser av emaljens egenskaper som igjen formuleres i utstillingsprosjekter. Herunder har prosjektet blitt vist i Kunstnerforbundet, Gallery Four, Gøteborg, Østlandsutstillingen og Årsutstillingen 2022 der det vant pris fra BKH som årets Kunsthåndverker.