Barn og ungdom bruker digitale skjermer på de fleste arenaer. Skjermbruk kan ha både positive og negative konsekvenser for helse og utvikling, men resultatene fra studier er ikke entydige. Vi utfører to paraplyoversikter om effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdom (0 til 19 år).
Vi gjennomfører et systematisk litteratursøk og baserer oss på systematiske oversikter som har oppsummert effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdom på
- fysisk helse, målt som muskel- og skjelett plager, hodepine og øyehelse (paraplyoversikt 1)
- emosjonell-, kognitiv- og motorisk utvikling (paraplyoversikt 2)
Relevante undergrupper av populasjonen er barn og unge med funksjonsnedsettelser, sosioøkonomiske klasser, biologisk kjønn, seksuell orientering (LHBTQ+) innvandrerbakgrunn og andre minoriteter. Relevant skjermbruk inkluderer bruk av PC, smarttelefon, nettbrett, spillkonsoll og TV med subgrupper etter tidsbruk, aktiv eller passiv skjermtid, innhold (pedagogisk eller ikke-pedagogisk) og kontekst (skjermbruk alene eller sammen med andre).
To forskere leser uavhengig av hverandre tittel og sammendrag i innhentede referanser, og deretter mulige relevante oversikter i fulltekst, etter våre forhåndsdefinerte inklusjonskriterier. Vi vurderer den metodiske kvaliteten på de inkluderte oversiktene med AMSTAR-2. Vi baserer oss på de nyeste oversiktene av høyest metodisk kvalitet, og vi vurderer tillit til resultatene ved hjelp av GRADE dersom en slik vurdering ikke allerede foreligger i oversiktene.