Cristin-prosjekt-ID: 2710144
Sist endret: 19. mars 2024, 13:25

Cristin-prosjekt-ID: 2710144
Sist endret: 19. mars 2024, 13:25
Prosjekt

Skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms fysiske helse og utvikling: Prosjektplan for to paraplyoversikter

prosjektleder

Liv Giske
ved Folkehelseinstituttet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Avdeling for vurdering av tiltak ved Folkehelseinstituttet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsmedisin, sosialmedisin

HRCS-helsekategori

  • Muskulatur og skjelett
  • Nevrologisk
  • Øye
  • Mental helse

HRCS-forskningsaktivitet

  • 1.1 Normal biologisk utvikling og funksjon

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. desember 2023 Slutt: 30. april 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skjermbruks påvirkning på barn og ungdoms fysiske helse og utvikling: Prosjektplan for to paraplyoversikter

Populærvitenskapelig sammendrag

Barn og ungdom bruker digitale skjermer på de fleste arenaer. Skjermbruk kan ha både positive og negative konsekvenser for helse og utvikling, men resultatene fra studier er ikke entydige. Vi utfører to paraplyoversikter om effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdom (0 til 19 år).

 

Vi gjennomfører et systematisk litteratursøk og baserer oss på systematiske oversikter som har oppsummert effekter og konsekvenser av skjermbruk hos barn og ungdom på

  1. fysisk helse, målt som muskel- og skjelett plager, hodepine og øyehelse (paraplyoversikt 1)
  2. emosjonell-, kognitiv- og motorisk utvikling (paraplyoversikt 2)

 

Relevante undergrupper av populasjonen er barn og unge med funksjonsnedsettelser, sosioøkonomiske klasser, biologisk kjønn, seksuell orientering (LHBTQ+) innvandrerbakgrunn og andre minoriteter. Relevant skjermbruk inkluderer bruk av PC, smarttelefon, nettbrett, spillkonsoll og TV med subgrupper etter tidsbruk, aktiv eller passiv skjermtid, innhold (pedagogisk eller ikke-pedagogisk) og kontekst (skjermbruk alene eller sammen med andre).

 

To forskere leser uavhengig av hverandre tittel og sammendrag i innhentede referanser, og deretter mulige relevante oversikter i fulltekst, etter våre forhåndsdefinerte inklusjonskriterier. Vi vurderer den metodiske kvaliteten på de inkluderte oversiktene med AMSTAR-2. Vi baserer oss på de nyeste oversiktene av høyest metodisk kvalitet, og vi vurderer tillit til resultatene ved hjelp av GRADE dersom en slik vurdering ikke allerede foreligger i oversiktene.

Tittel

Screen use on children and adolescents’ physical health and development: Protocol for two umbrella reviews

Populærvitenskapelig sammendrag

Children and adolescents use screens and other digital media in most arenas. Screen use can have both positive and negative consequences for their physical health and development, but studies have been unable to draw firm conclusions.

 

We are conducting two umbrella reviews (systematic reviews of systematic reviews) on the effects and consequences of screen use in children and adolescents (0 to 19 years). We conduct a systematic literature search for systematic reviews that have summarized the effects and consequences of screen use in children and adolescents on:

  1. Physical health, assessed as musculoskeletal complaints, headaches, and eye health (umbrella review 1)
  2. Emotional, cognitive, and motor development (umbrella review 2)

 

Relevant subgroups of the population are children and adolescents with physical and mental disabilities, socioeconomic status, biological gender, sexual orientation (LGBTQ+) and minority/immigrant background. Relevant screen use includes PC, smartphone, tablet, game console, and TV with subgroups by time (active or passive screen time), content (educational or non-educational), and context (alone or with others). Two researchers independently assess first the title and abstract of retrieved references, and next relevant reviews in full text, in accordance with our predefined inclusion criteria. They then independently assess the risk of bias of the included systematic reviews using AMSTAR-2. We report results from the most recent reviews with the lowest risk of bias, and we assess our confidence in the results by using GRADE assessment, if it has not already been performed.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Liv Giske

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Folkehelseinstituttet

Hong Lien Nguyen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Folkehelseinstituttet

Nikita Baiju

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Folkehelseinstituttet

Tiril Cecilie Borge

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Folkehelseinstituttet

Gunn Elisabeth Vist

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Folkehelseinstituttet
1 - 5 av 5