Cristin-prosjekt-ID: 314765
Sist endret: 18. mars 2016, 18:15

Cristin-prosjekt-ID: 314765
Sist endret: 18. mars 2016, 18:15
Prosjekt

Visualisering av læreboka i høyere utdanning -

prosjektleder

Bente Fønnebø
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Materialteknologi • Arkitektur og design • Humaniora

Emneord

Bokdesign og billedkommunikasjon

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2006 Slutt: 31. desember 2011

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Visualisering av læreboka i høyere utdanning -

Sammendrag

Målet med prosjektet var utforskning og eksperimenteringen med tegninger og illustrasjoner var å finne ut hvordan teksten kunne gis refleksjonsrom og billedstoff som kunne vekke leserens oppmerksomhet i arbeid med tyngre tekster.

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet pågikk fra 2006- 2010 og besto av illustrasjoner på nye måter og i form av nye samarbeid mellom forfatter og tegner. Forfatterne la frem tekstblokker og illustratøren la frem et rikt utvalg av mulige illustrasjoner. Sentralt var: Billedkommunikasjon gjennom utprøving av ulike symboler, bevegelser, metaforer i form av brudd eller kontrast mellom bilder og tekst med det mål å åpne eller gi assosiasjoner i vanskelig tilgjengelig, akademiske og komplekse  tekster.

Metode

Metoden som ble anvendt var ulike tegne - og maleteknikker, utforsket over en periode på fem år, i tilbakevendende dialog med forfatterne.Metoden var tusj eller penneteknikker på ulik tekstur, ulike trykke - og monotypiteknikker som kunne gi ulike konturer og valører som egnet seg for bokformen.

Utstyr

Akvarellpapir, papri med ulik tekstur og overflate, flytende tusj -vannbasert maling, penn og pensel med ulik grad av bredde og strek. Det ble prosdusert 500 tegninger hvorav 250 ble anvendt i de fem ulike produksjonene.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Bente Fønnebø

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Richard Haugen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved Universitetet i Stavanger

Mary-Ann Hjemdal

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Cappelen Damm
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Forskningsprosessen.

Thorleif, Lund; Haugen, Richard. 2006, Unipub forlag. UIT, UIOFagbok

Barn og unges læringsmiljø 1. Grunnleggende prosesser i læring og utvikling.

Haugen, Richard. 2006, Cappelen Damm Høyskoleforlaget. UITVitenskapelig antologi/Konferanseserie

Barn og unges læringsmiljø 2 - med vekt på sosialisering, lek og tospråklighet.

Haugen, Richard. 2006, Cappelen Damm Høyskoleforlaget. UITVitenskapelig antologi/Konferanseserie

Barn og unges læringsmiljø 3 - med vekt på sosiale og emosjonelle vansker.

Haugen, Richard. 2008, Cappelen Damm Høyskoleforlaget. UITVitenskapelig antologi/Konferanseserie

Barn og unges læringsmiljø 4 : Med vekt på lærevansker.

Haugen, Richard. 2010, Cappelen Damm Høyskoleforlaget. UITVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 5 av 5