Cristin-prosjekt-ID: 403237
Sist endret: 31. oktober 2013, 17:11

Cristin-prosjekt-ID: 403237
Sist endret: 31. oktober 2013, 17:11
Prosjekt

Kritisk refleksjon - kurs for DSU kull 2001, vår 2004

prosjektleder

Inger Oterholm
ved Fakultet for sosialvitenskap ved VID vitenskapelige høgskole

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • VID vitenskapelige høgskole

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosialt arbeid

Emneord

Fjernundervisning • E-læring • Arbeid • Undervisning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2003 Slutt: 1. april 2004

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kritisk refleksjon - kurs for DSU kull 2001, vår 2004

Sammendrag

Kritisk refleksjon er en metode for å reflektere over egen praksis som bygger på at det eksisterer ulike former for kunnskap, og at vi gjennom refleksjon kan bli mer bevisst på hvilke antakelser som ligger bak og påvirker hvordan handler. Ved å bli merbevisst på disse kan vi også vurdere om den måten vi handler på er i tråd med hvordan vi ønsker å handle. En av pionerene i utviklingen av kritisk refleksjon som en tilnærming i undervisning og veiledning i sosialt arbeid er Jan Fook. Hun er ansattved La Trobe University, Centre for Professional Development i Australia. Hun bygger på Argyris og Schøn's arbeid om refleksjon i profesjoner kombinert med kritisk teori i sosiologi. På disse nettsidene ligger informasjon om hvordan dere skal jobbe med denne metoden i vår, som dere også fikk informasjon om på skolen før jul. Dette kurset i kritisk refleksjon er utarbeidet av Inger Oterholm og bygger på kursnotater fra deltagelse på kurs med Jan Fook september 2003 og et kurskompendium fra Centre for Professional Development, som hun har utarbeidet. Samt deltagelse på kurs om kritisk refleksjon med Gurid Aga Askeland, ansatt ved Diakonhjemmet høgskole.

Vitenskapelig sammendrag

Kritisk refleksjon er en metode for å reflektere over egen praksis som bygger på at det eksisterer ulike former for kunnskap, og at vi gjennom refleksjon kan bli mer bevisst på hvilke antakelser som ligger bak og påvirker hvordan handler. Ved å bli merbevisst på disse kan vi også vurdere om den måten vi handler på er i tråd med hvordan vi ønsker å handle. En av pionerene i utviklingen av kritisk refleksjon som en tilnærming i undervisning og veiledning i sosialt arbeid er Jan Fook. Hun er ansattved La Trobe University, Centre for Professional Development i Australia. Hun bygger på Argyris og Schøn's arbeid om refleksjon i profesjoner kombinert med kritisk teori i sosiologi. På disse nettsidene ligger informasjon om hvordan dere skal jobbe med denne metoden i vår, som dere også fikk informasjon om på skolen før jul. Dette kurset i kritisk refleksjon er utarbeidet av Inger Oterholm og bygger på kursnotater fra deltagelse på kurs med Jan Fook september 2003 og et kurskompendium fra Centre for Professional Development, som hun har utarbeidet. Samt deltagelse på kurs om kritisk refleksjon med Gurid Aga Askeland, ansatt ved Diakonhjemmet høgskole.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Inger Oterholm

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Fakultet for sosialvitenskap ved VID vitenskapelige høgskole
1 - 1 av 1