Cristin-prosjekt-ID: 403371
Sist endret: 18. september 2014, 14:10

Cristin-prosjekt-ID: 403371
Sist endret: 18. september 2014, 14:10
Prosjekt

Resepsjon og retorikk. Læring og tekststrategiske valg i barns møte med nye medier på småskoletrinnet

prosjektleder

Margareth Sandvik
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
  • Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
  • Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Informasjons- og kommunikasjonsteknologi

Emneord

Barn • Multimedia • Helsepolitikk Komunikasjon medisin og helse • Programvare • Medier

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. juni 2000 Slutt: 30. juni 2003

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Resepsjon og retorikk. Læring og tekststrategiske valg i barns møte med nye medier på småskoletrinnet

Sammendrag

Resepsjon og retorikk er et av hovedprosjektene til det nasjonale forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU). Prosjektet anlegger et reseptivt og tekstteoretisk perspektiv på digital programvare og digitale tekster (cd-rom og internett) beregnet på barn i alderen 6-9 år. Prosjektet undersøker hvordan nye medier kan tas i bruk i ulike læringssammenhenger for å realisere pedagogiske mål om integrering av ny læringsteknologi og elevsamarbeid. Sentralt står en utviklingsstudie av en gruppe småskoleelever over en treårsperiode, der man kombinerer en (fag)didaktisk analyse av læringsfaktorer og læringsforløp med et tekstteorietisk og mediekritisk perspektiv.

Vitenskapelig sammendrag

Resepsjon og retorikk er et av hovedprosjektene til det nasjonale forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU). Prosjektet anlegger et reseptivt og tekstteoretisk perspektiv på digital programvare og digitale tekster (cd-rom og internett) beregnet på barn i alderen 6-9 år. Prosjektet undersøker hvordan nye medier kan tas i bruk i ulike læringssammenhenger for å realisere pedagogiske mål om integrering av ny læringsteknologi og elevsamarbeid. Sentralt står en utviklingsstudie av en gruppe småskoleelever over en treårsperiode, der man kombinerer en (fag)didaktisk analyse av læringsfaktorer og læringsforløp med et tekstteorietisk og mediekritisk perspektiv.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Margareth Sandvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Bengt Morten Engan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
Inaktiv cristin-person

Ture Helge Wilhelm Schwebs

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Hildegunn Otnes

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 4 av 4

Resultater Resultater

Seksåringer, skjermtekster og problemløsning.

Engan, Bengt. 2002, Gyldendal Norsk Forlag A/S. NORDVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Samhandling med, foran og via skjermen: Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse.

Schwebs, Ture; Sandvik, Margareth; Engan, Bengt; Otnes, Hildegunn. 2003, Unipub forlag. USN, NORD, OSLOMET, HVLRapport

Om digitale læringstekster for barn.

Schwebs, Ture. 2002, Current Issues in Classroom research: practices, praises and perspectives. HVLVitenskapelig foredrag

Påvirker lesing av skjermtekster lesing av andre typer tekster?

Schwebs, Ture. 2002, Norsklæreren. HVLFagartikkel
1 - 4 av 4