Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-prosjekt-ID:
403371
Sist endret:
18. september 2014, 14:10
Historikk
Cristin-prosjekt-ID:
403371
Sist endret:
18. september 2014, 14:10
Prosjekt
Resepsjon og retorikk. Læring og tekststrategiske valg i barns møte med nye medier på småskoletrinnet
prosjektleder
prosjektleder
Margareth Sandvik
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet
Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Emneord
Barn • Multimedia • Helsepolitikk Komunikasjon medisin og helse • Programvare • Medier
Tidsramme
Tidsramme
Avsluttet
Start:
1. juni 2000
Slutt:
30. juni 2003
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Resepsjon og retorikk. Læring og tekststrategiske valg i barns møte med nye medier på småskoletrinnet
Sammendrag
Resepsjon og retorikk er et av hovedprosjektene til det nasjonale forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU). Prosjektet anlegger et reseptivt og tekstteoretisk perspektiv på digital programvare og digitale tekster (cd-rom og internett) beregnet på barn i alderen 6-9 år. Prosjektet undersøker hvordan nye medier kan tas i bruk i ulike læringssammenhenger for å realisere pedagogiske mål om integrering av ny læringsteknologi og elevsamarbeid. Sentralt står en utviklingsstudie av en gruppe småskoleelever over en treårsperiode, der man kombinerer en (fag)didaktisk analyse av læringsfaktorer og læringsforløp med et tekstteorietisk og mediekritisk perspektiv.
Vis
fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Resepsjon og retorikk er et av hovedprosjektene til det nasjonale forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU). Prosjektet anlegger et reseptivt og tekstteoretisk perspektiv på digital programvare og digitale tekster (cd-rom og internett) beregnet på barn i alderen 6-9 år. Prosjektet undersøker hvordan nye medier kan tas i bruk i ulike læringssammenhenger for å realisere pedagogiske mål om integrering av ny læringsteknologi og elevsamarbeid. Sentralt står en utviklingsstudie av en gruppe småskoleelever over en treårsperiode, der man kombinerer en (fag)didaktisk analyse av læringsfaktorer og læringsforløp med et tekstteorietisk og mediekritisk perspektiv.
Vis
fullstendig beskrivelse
prosjektdeltakere
prosjektdeltakere
prosjektleder
Margareth Sandvik
Prosjektleder
ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Bengt Morten Engan
Prosjektdeltaker
ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
Ture Helge Wilhelm Schwebs
Prosjektdeltaker
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet
Hildegunn Otnes
Prosjektdeltaker
ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge
1
-
4
av
4
Resultater
Resultater
Seksåringer, skjermtekster og problemløsning.
Engan, Bengt. 2002, Gyldendal Norsk Forlag A/S. NORD
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Samhandling med, foran og via skjermen: Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse.
Schwebs, Ture; Sandvik, Margareth; Engan, Bengt; Otnes, Hildegunn. 2003, Unipub forlag. USN, NORD, OSLOMET, HVL
Rapport
Om digitale læringstekster for barn.
Schwebs, Ture. 2002, Current Issues in Classroom research: practices, praises and perspectives. HVL
Vitenskapelig foredrag
Påvirker lesing av skjermtekster lesing av andre typer tekster?
Schwebs, Ture. 2002, Norsklæreren. HVL
Fagartikkel
1
-
4
av
4