Sammendrag
Norsk som andrespråk er som vitenskapelig disiplin et relativt nytt fagområde.
Forskningen har vokst fram fra slutten av 1970-tallet. I dette prosjektet
utforsker vi fagets status og innretning. Vi konsentrerer oss om forskningen i
språkfagene. Vi følger ulike linjer i fagets utvikling, bla. innlærerspråk,
sosiolingvistikk og didaktikk. Den norske forskningen i form av
hovedfagsoppgaver, doktorgradsavhandlinger og andre større prosjekter
analyseres med vekt på teori, metode, bruk av empiri og resultater. Et
sammenliknende perspektiv er også viktig. Det norske fagområdet sees i
sammenheng med de tilsvarende nordiske miljøene og med det internasjonale
forskningsfeltet Second Language Acquisition.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Norsk som andrespråk er som vitenskapelig disiplin et relativt nytt fagområde.
Forskningen har vokst fram fra slutten av 1970-tallet. I dette prosjektet
utforsker vi fagets status og innretning. Vi konsentrerer oss om forskningen i
språkfagene. Vi følger ulike linjer i fagets utvikling, bla. innlærerspråk,
sosiolingvistikk og didaktikk. Den norske forskningen i form av
hovedfagsoppgaver, doktorgradsavhandlinger og andre større prosjekter
analyseres med vekt på teori, metode, bruk av empiri og resultater. Et
sammenliknende perspektiv er også viktig. Det norske fagområdet sees i
sammenheng med de tilsvarende nordiske miljøene og med det internasjonale
forskningsfeltet Second Language Acquisition.
Vis fullstendig beskrivelse