Dette prosjektet har to hoveddeler. Den første delen er en oppfølgende studie av den faghistoriske analysen til Golden, Kulbrandstad og Tenfjord (2007). Den andre delen er arbeid med "state-of-the-art"-oversikter på sentrale temaer innenfor norsk andrespråksforskning.
Den oppfølgende studien inneholder en analyse av andre sentrale fagsjangrer enn hovedfags- og doktorgradsarbeider som lå til grunn for studien til Golden et. al. Som det første forskningsbidraget til norsk andrespråksforskning regnes hovedfagsoppgaven til Ellen Andenæs og Anne Golden fra 1980. Analysen til Golden, Kulbrandstad og Tenfjord tok utgangspunkt i framveksten av hovedfags- og doktorgradsavhandlinger i perioden 1980-2005 og analyserte disse, og andre forskningsprosjekt i perioden, i lys av tre identifiserte utviklingslinjer: innlærerspråklinja, språk-og kulturkontakt og den didaktiske linja. Denne studien bygger på Golden et al, men analyserer 1) de fagfellevurderte og aksepterte skriftlige sammendragene til NOA-nettverkets forskningskonferanser, som siden 2004 har vært arrangert annet hvert år. 2) artiklene i forskningsområdets vitenskapelige tidsskrift: NOA. Norsk som andrespråk.
Den andre delen av dette prosjektet inneholder state-of-the art-artikler innenfor blant annet temaene: språkholdninger, vurdering, barnehagen som språklæringsarena, didaktisk forskning på voksnes andrespråksinnlæring og andrespråkslesing.