Sammendrag
Hovedhensikten er å utforske hvordan ergoterapeut-, fysioterapeut-, lege- og sykepleierstudenter blir involvert i og oppfatter samhandling på tvers av profesjonsgrensene i praksisstudiet. Samhandling mellom flere profesjoner er i dag ofte en forutsetning i pasientens undersøkelse, behandling og oppfølging. Samtidig blir profesjonene kritisert for mangelfullt samarbeid. Dette prosjektet vil problematisere det tverrprofesjonelle som handlingsgrunnlag, noe som ofte blir tatt for gitt i slik samhandling. Prosjektet er et empirisk kvalitativt studie av hvordan samhandling på tvers av profesjonsgrensene skjer og læres i sykehusavdelinger der studentene har praksisstudier. Det vil bli lagt vekt på hva som preger slik samhandling i relasjon til profesjonstilhørighet og tverrprofesjonalitet. Deltakelse, bruk av språk og redskap samt utvikling av lokal praksis står sentralt. Normativt betyr tverrprofesjonalitet at flere profesjoner utvikler arbeidsformer for å møte pasientens behov for enhetlig og sammenhengende behandlingsforløp. Dette kan innebære å dele felles områder og å redusere profesjonens enemerker og kontroll over kunnskapsanvendelse og –utvikling. Dette kan stå i kontrast til profesjonsteoretiske perspektiv som vektlegger profesjonenes innbyrdes fordeling av og konkurranse om jurisdiksjoner. Samhandling på tvers av profesjonsgrensene kan samtidig oppleves som en støtte til profesjonelles autonomi og funksjon i møtet med myndiggjorte pasienter samt krav om skreddersydde tjenester og håndtering av sammensatt og stadig ny kunnskap. Praksisstudiene er sentralt i studentenes utvikling av handling og handlingsgrunnlag. Studentene møter da forventinger fra pasienter, egen/andres profesjon, praksissted og politiske føringer. Spenning mellom studentenes og profesjonens forventning blir aktualisert i samhandling på tvers av profesjonsgrensene. Et viktig spørsmål er hvordan studentenes erfaring fra og oppfatning av samhandling på tvers av profesjonsgrenser påvirker deres utvikling av profesjonstilhørighet og forestillinger om egen/andres/felles involvering, ansvar, oppgaver og arbeidsform.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Hovedhensikten er å utforske hvordan ergoterapeut-, fysioterapeut-, lege- og sykepleierstudenter blir involvert i og oppfatter samhandling på tvers av profesjonsgrensene i praksisstudiet. Samhandling mellom flere profesjoner er i dag ofte en forutsetning i pasientens undersøkelse, behandling og oppfølging. Samtidig blir profesjonene kritisert for mangelfullt samarbeid. Dette prosjektet vil problematisere det tverrprofesjonelle som handlingsgrunnlag, noe som ofte blir tatt for gitt i slik samhandling. Prosjektet er et empirisk kvalitativt studie av hvordan samhandling på tvers av profesjonsgrensene skjer og læres i sykehusavdelinger der studentene har praksisstudier. Det vil bli lagt vekt på hva som preger slik samhandling i relasjon til profesjonstilhørighet og tverrprofesjonalitet. Deltakelse, bruk av språk og redskap samt utvikling av lokal praksis står sentralt. Normativt betyr tverrprofesjonalitet at flere profesjoner utvikler arbeidsformer for å møte pasientens behov for enhetlig og sammenhengende behandlingsforløp. Dette kan innebære å dele felles områder og å redusere profesjonens enemerker og kontroll over kunnskapsanvendelse og –utvikling. Dette kan stå i kontrast til profesjonsteoretiske perspektiv som vektlegger profesjonenes innbyrdes fordeling av og konkurranse om jurisdiksjoner. Samhandling på tvers av profesjonsgrensene kan samtidig oppleves som en støtte til profesjonelles autonomi og funksjon i møtet med myndiggjorte pasienter samt krav om skreddersydde tjenester og håndtering av sammensatt og stadig ny kunnskap. Praksisstudiene er sentralt i studentenes utvikling av handling og handlingsgrunnlag. Studentene møter da forventinger fra pasienter, egen/andres profesjon, praksissted og politiske føringer. Spenning mellom studentenes og profesjonens forventning blir aktualisert i samhandling på tvers av profesjonsgrensene. Et viktig spørsmål er hvordan studentenes erfaring fra og oppfatning av samhandling på tvers av profesjonsgrenser påvirker deres utvikling av profesjonstilhørighet og forestillinger om egen/andres/felles involvering, ansvar, oppgaver og arbeidsform.
Vis fullstendig beskrivelse
Metode
Feltarbeid ved 3 sykehusposter, intervju med 15 studenter og gruppesamtale med praksisveiledere.