Cristin-prosjekt-ID: 415450
Sist endret: 9. oktober 2019, 19:09

Cristin-prosjekt-ID: 415450
Sist endret: 9. oktober 2019, 19:09
Prosjekt

Web 2.0

prosjektleder

Cornelia Brodahl
ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Emneord

Sosiale medier • Bruk • Refleksjon • Web 2 0 • Læring • Samarbeid • Undervisning / pedagogikk • Collaboration • Nettsamfunn • Undervisning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2010 Slutt: 1. august 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Web 2.0

Sammendrag

Hovedmålet for prosjektet er å utnytte Web 2.0 til å skape nye arenaer til samarbeidslæring. Web 2.0 er andregenerasjons Internett der alle kan være aktive deltakere i et websamfunn, både som mottaker og produsent av stoff. Prosjektet undersøker læring med Web 2.0, sosiale nettjenester og plattformer for samarbeid, med særlig fokus på organisering av læringsarbeidet og nye arbeidsmetoder og læringsformer det skaper. I første omgang har prosjektet lærerstudenter som målgruppe, med klare mål om spredning til lærere og elever i skolen. Delmålene for prosjektet som går over 3 år er alle knyttet til implementering av Web 2.0 i læringsarbeid: (1) Videreutvikle studiet IKT og læring til en læringsarena hvor lærerstudenter kan eksperimentere med hvordan Web 2.0 kan nyttiggjøres for læring av nettgenerasjonen og i egen læring, samt bli mentorer i bruk av Web 2.0 både for andre lærerstudenter og i framtidig skole (forprosjekt). (2) Utvikle en modul til grunnskolelærerutdanningen med ambisjoner om å få denne modulen innpasset som en del av et obligatorisk delemne. (3) Utvikle en læringsarena for (alle) PPU-studenter med skolering i sosiale nettverk og bruk av Web 2.0 i læring og undervisning. (4) Utvikle en læringsarena der lærere og lærerstudenter med skolering i Web 2.0 samarbeider. (5) Etablere et forskningsmiljø på dette området i samarbeid med nasjonale og internasjonale partnere. --- Høsten 2010: Prosjektet er delt i 3 faser og tildelingen for høsten 2010 relateres til fase 1 som utgjør (a) å videreutvikle studiet "IKT og læring" til en læringsarena hvor lærerstudenter kan eksperimentere med hvordan Web 2.0 kan nyttegjøres for læring av nettgenerasjonen og i egen læring, samt bli mentorer i bruk av Web 2.0, både for andre lærerstudenter og i framtidens skole, (b) å igangsette utvikling av en modul til grunnskolelærerutdanningene med ambisjoner om å få denne modulen innpasset som del av et obligatorisk emne.

Vitenskapelig sammendrag

Hovedmålet for prosjektet er å utnytte Web 2.0 til å skape nye arenaer for samarbeidslæring. Web 2.0 er andregenerasjons Internett der alle kan være aktive deltakere i et websamfunn, både som mottaker og produsent av stoff. Prosjektet undersøker læring med Web 2.0, sosiale nettjenester og plattformer for samarbeid, med særlig fokus på organisering av læringsarbeidet og nye arbeidsmetoder og læringsformer det skaper. I første omgang har prosjektet lærerstudenter som målgruppe, med klare mål om spredning til lærere og elever i skolen. Delmålene for prosjektet som går over 3 år er alle knyttet til implementering av Web 2.0 i læringsarbeid: (1) Videreutvikle studiet IKT og læring til en læringsarena hvor lærerstudenter kan eksperimentere med hvordan Web 2.0 kan nyttiggjøres for læring av nettgenerasjonen og i egen læring, samt bli mentorer i bruk av Web 2.0 både for andre lærerstudenter og i framtidig skole (forprosjekt). (2) Utvikle en modul til grunnskolelærerutdanningen med ambisjoner om å få denne modulen innpasset som en del av et obligatorisk delemne. (3) Utvikle en læringsarena for (alle) PPU-studenter med skolering i sosiale nettverk og bruk av Web 2.0 i læring og undervisning. (4) Utvikle en læringsarena der lærere og lærerstudenter med skolering i Web 2.0 samarbeider. (5) Etablere et forskningsmiljø på dette området i samarbeid med nasjonale og internasjonale partnere. --- Høsten 2010: Prosjektet er delt i 3 faser og tildelingen for høsten 2010 relateres til fase 1 som utgjør (a) å videreutvikle studiet "IKT og læring" til en læringsarena hvor lærerstudenter kan eksperimentere med hvordan Web 2.0 kan nyttegjøres for læring av nettgenerasjonen og i egen læring, samt bli mentorer i bruk av Web 2.0, både for andre lærerstudenter og i framtidens skole, (b) å igangsette utvikling av en modul til grunnskolelærerutdanningene med ambisjoner om å få denne modulen innpasset som del av et obligatorisk emne.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Cornelia Brodahl

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Said Hadjerrouit

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Nils Kristian Hansen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Education students' use of collaborative writing tools in collectively reflective essay papers.

Brodahl, Cornelia; Hansen, Nils Kristian. 2014, InSIte 2014. UIAVitenskapelig foredrag

Education students’ use of collaborative writing tools in collectively reflective essay papers.

Brodahl, Cornelia; Hansen, Nils Kristian. 2014, Journal of Information Technology Education: Research (JITE: Research). UIAVitenskapelig artikkel

Collaborative Writing with Web 2.0 Technologies: Education Students’ Perceptions.

Brodahl, Cornelia; Hansen, Nils Kristian; Hadjerrouit, Said. 2011, 2011 Informing Science + IT Education Conference. UIAVitenskapelig foredrag

Collaborative Writing with Web 2.0 Technologies: Education Students’ Perceptions.

Brodahl, Cornelia; Hadjerrouit, Said; Hansen, Nils Kristian. 2011, Journal of Information Technology Education: Research (JITE: Research). UIAVitenskapelig artikkel
1 - 4 av 4