Cristin-prosjekt-ID: 417197
Sist endret: 27. august 2014, 14:04

Cristin-prosjekt-ID: 417197
Sist endret: 27. august 2014, 14:04
Prosjekt

Evaluering av Bondens marked 2006 - 11200642

prosjektleder

Arne Dulsrud
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norsk institutt for bioøkonomi
  • Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2006 Slutt: 31. desember 2006

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evaluering av Bondens marked 2006 - 11200642

Sammendrag

Formålet er å evaluere erfaringene med pilotprosjektet Bondens marked. Evalueringen skal både bidra til videre utvikling av Bondens marked og gi generell forskningsbasert kunnskap om utfordringer og ringvirkninger ved introduksjon av nye markedskanaler.

Data og resultater fra en evaluering utført av NILF i 2003/2004 skal inngå som grunnlag for arbeidet. Det skal også bygges på relevante tidligere undersøkelser og erfaringer fra andre land.

Organisering

Evalueringen ledes av SIFO og utføres i samarbeid mellom SIFO og NILF. SIFO vil ha hovedansvaret for forbruker/kundeundersøkelsen og vil knytte arbeidet til pågående forskningsprosjekter om forbrukerholdninger i matmarkedet, lokal mat og hvordan forbrukere også handler politisk. NILF vil ha hovedansvaret for produsentundersøkelsen og vil knytte denne til et pågående strategisk forskningsprogram om entreprenørskap i landbruket.

Nytteverdi

Prosjektresultatene antas å ha stor direkte nytteverdi for Bondens marked sentralt, videreutvikling av de lokale markedene, for de om lag 600 bedriftene som deltar som selgere og for potensielle deltakere blant produsenter av nisjemat.

Resultatene vil også bidra til å øke kunnskapen om:

- Ulike forbrukeres holdning til lokale nisjeprodukter.

- Markedskanalens betydning for kvalitetsopplevelsen.

- Kollektive markedsføringstiltak som arena for læring, nyskaping og produktutvikling.

- Ringvirkninger av nye markedskanaler for nisjematbedrifter.

Vitenskapelig sammendrag

Formålet er å evaluere erfaringene med pilotprosjektet Bondens marked. Evalueringen skal både bidra til videre utvikling av Bondens marked og gi generell forskningsbasert kunnskap om utfordringer og ringvirkninger ved introduksjon av nye markedskanaler.

Data og resultater fra en evaluering utført av NILF i 2003/2004 skal inngå som grunnlag for arbeidet. Det skal også bygges på relevante tidligere undersøkelser og erfaringer fra andre land.

Organisering

Evalueringen ledes av SIFO og utføres i samarbeid mellom SIFO og NILF. SIFO vil ha hovedansvaret for forbruker/kundeundersøkelsen og vil knytte arbeidet til pågående forskningsprosjekter om forbrukerholdninger i matmarkedet, lokal mat og hvordan forbrukere også handler politisk. NILF vil ha hovedansvaret for produsentundersøkelsen og vil knytte denne til et pågående strategisk forskningsprogram om entreprenørskap i landbruket.

Nytteverdi

Prosjektresultatene antas å ha stor direkte nytteverdi for Bondens marked sentralt, videreutvikling av de lokale markedene, for de om lag 600 bedriftene som deltar som selgere og for potensielle deltakere blant produsenter av nisjemat.

Resultatene vil også bidra til å øke kunnskapen om:

- Ulike forbrukeres holdning til lokale nisjeprodukter.

- Markedskanalens betydning for kvalitetsopplevelsen.

- Kollektive markedsføringstiltak som arena for læring, nyskaping og produktutvikling.

- Ringvirkninger av nye markedskanaler for nisjematbedrifter.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Arne Dulsrud

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Anne Moxnes Jervell

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Sigurd Bergflødt

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Ingri Osmundsvåg

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Hanne Torjusen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

1 - 1 av 1