Cristin-prosjekt-ID: 456063
Sist endret: 14. desember 2018, 12:57

Cristin-prosjekt-ID: 456063
Sist endret: 14. desember 2018, 12:57
Prosjekt

Matematikklæring i barnehagens praksis

prosjektleder

Trude Fosse
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Emneord

Barnehageansatte • Barnehagematematikk

Kontaktinformasjon

Sted
Trude Fosse

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2014 Slutt: 31. juli 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Matematikklæring i barnehagens praksis

Populærvitenskapelig sammendrag

Matematikklæring i barnehagens praksis

Målet med prosjektet er kunnskapsutvikling og kompetanseoppbygging om matematikkfaget i barnehagens praksis. I samarbeid med praksisfeltet utarbeides problemstillinger knyttet til utvikling av matematikklæring. Vi vil studere barnehagelærernes muligheter til å tilrettelegge og stimulere barn til matematisk tenkning og utforskning. Vi vil se på barnehagelærerens utfordringer i forhold til å lede personalgruppen i arbeidet med matematiske læringsprosesser i barnehagen. Prosjektet settes i sammenheng med nasjonale og internasjonale studier.

Prosjektet er utarbeidet i lys av sosiokulturelle teorier for læring og undervisning av matematikk. Vi vil undersøke hvordan barnehagelærere bruker sin kunnskap om matematikk i arbeidet med barna. Undersøkelsene gjøres både kvantitativt, med spørreskjema, og kvalitativt ved intervju. Studien kan gi viktig innspill til utvikling av barnehagelærerutdanningen og til yrkesutøvelsen for nåværende og fremtidige barnehagelærere.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Trude Fosse

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Magni Elen Hope Lossius

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Stories Neglected About Children's Mathematics Learning in Play.

Fosse, Trude; Johansson, Maria L.; Lossius, Magni Elen Hope; Wager, Anita; Wernberg, Anna. 2018, Springer Publishing Company. MAH, Ltu, VU, HVLVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

“I find that pleasurable and play-oriented mathematical activities create wondering and curiosity”: Norwegian Kindergarten Teachers’ Views on Mathematics.

Fosse, Trude; Lossius, Magni Elen Hope. 2018, Skrifter från Svensk förening för matematikdidaktisk forskning. HVLVitenskapelig artikkel

“I find that pleasurable and play-oriented mathematical activities create wondering and curiosity”: Norwegian Kindergarten Teachers’ Views on Mathematics.

Fosse, Trude; Lossius, Magni Elen Hope. 2017, The Eighth Nordic Conference on Mathematics Education, NORMA 17. HVLVitenskapelig foredrag

Neglected stories of mathematics learning in early childhood.

Fosse, Trude; Johansson, Maria L; Lossius, Magni Elen Hope; Wager, Anita; Wernberg, Anna. 2016, POEM -. MAH, UoW, Ltu, HVLVitenskapelig foredrag

Norske barnehagelæreres arbeid med matematikk.

Fosse, Trude; Lossius, Magni Elen Hope. 2016, NOMUS XIII. HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 11 | Neste | Siste »