I Language Assessment Tools (LAT)-prosjektet arbeider vi med å etablere gode metoder for språkkartlegging av énspråklige og flerspråklige barn i norske barnehager, slik at man kan få en oversikt over barns ferdigheter i et språk og kanskje så man bedre kan oppdage forsinket språkutvikling. Vi vet at tidlig innsats er viktig, og at verktøyene som finnes i dag, ikke er gode nok til å kartlegge både énspråklige og flerspråklige barn (Kunnskapsdepartementet, 2011). Gode kartleggingsverktøy er en forutsetning for at barnehagelærere skal kunne «følge med på barnas kommunikasjon og språk og fange opp og støtte barn som har ulike former for kommunikasjonsvansker, som er lite språklig aktive, eller som har sen språkutvikling» (Kunnskapsdepartementet, 2017: 24).
Den delen av metoden som vi vil utvikle først, innebærer å normere og validere kartleggingsverktøyet MacArthur Bates Communicative Development Inventories III (CDI III, et foreldrerapporteringsverktøy) for tre–fireåringer. Samtidig arbeider vi også med verktøyet Cross Linguistic Tasks (en digital ordforrådstest) og PABIQ (et spørreskjema om barnets språkbakgrunn).
Det norske CDI III-skjemaet er en tilpasning av det svenske skjemaet som er utarbeidet av Eriksson (2017). Den første utprøvingen på treåringer har gitt lovende resultater på to områder: 1) Verktøyet synes å kunne måle treåringers språkferdigheter på en gyldig måte. 2) Det er samsvar mellom foreldres rapporterting og barnehagelæreres rapportering for samme barn med CDI III.
Eriksson, M. (2017). The Swedish Communicative Development Inventory III: Parent reports on language in preschool children. International journal of behavioral development, 41(5), 647-654.
Kunnskapsdepartementet (2011). Vurdering av verktøy som brukes til å kartlegge barns språk i norske barnehager: Rapport fra Ekspertutvalg nedsatt av Kunnskapsdepartementet 2010/2011. Oslo: Kunnskapsdepartementet.