Deep Learning er et forsknings- og utviklingsprosjekt om læring og undervisning i naturfag på barnetrinnet. Vi forsker på elever og lærere som tar i bruk undervisningsopplegg som er utviklet for å fremme dybdelæring. Sentrale stikkord er undervisningskvalitet, underveisvurdering, utforskende arbeidsmåter, grunnleggende ferdigheter og bevissthet om egen læring (metakognisjon). I tillegg til kunnskaper om dybdelæring i naturfag, vil resultater og erfaringer fra prosjektet bidra til revidering og utvikling av Naturfagsenterets undervisningsressurser og kurstilbud.
Hovedmålet er å skaffe kunnskap om elevens læring og hvordan lærere støtter elevene i læringsprosessen når det aktivt legges til rette for dybdelæring.
Delspørsmål om lærernes undervisning:
- Hvilke tilpasninger er nødvendige for å dekke elevenes ulike behov?
- Hvordan kan læreren støtte elevenes læring av begreper?
- Hvordan fremme elevenes bevissthet om egen læring?
- Hvordan bruke lesemål som strategi for å fremme faglig forståelse?
Delspørsmål om elevenes læring:
- Hvordan reflekterer elevene over undervisning som legger til rette for dybdelæring?
- Hvordan er elevenes bevissthet om egen læring?
- Hvordan reflekterer elevene om diskusjoner i grupper og hel klasse?
- Hvordan reflekterer elevene om praktiske aktiviteter?
- Hvordan er elevenes refleksjoner om bruk av lesemål som strategi for læring?
- Hva kan daglige skriftlige refleksjoner si om elevenes læring?
Bakgrunnen for Deep Learning
- Dybdelæring omtales som en viktig målsetning for framtidas skole i en rekke sentrale dokumenter (NOU 2014: 7, NOU 2015: 8, Tett på realfag, Meld. St. 28)
- Lite norsk forskning på dybdelæring i naturfag
- Erfaringer fra etterutdanningstilbudet Nøkler til naturfag
- Resultater fra TIMSS 2015 viser at:
- Undervisningskvalitet har sterk sammenheng med elevenes motivasjon og prestasjoner
- Bruk av utforskende metoder og lærerens trygghet i bruk av slike metoder har spesiell positiv sammenheng med elevers prestasjoner i naturfag
- Utforskende undervisning finner sjelden sted
Deep Learning er basert på erfaringer med etterutdanningstilbudet Nøkler til naturfag. Ca 1200 lærer har deltatt i Nøkler til naturfag og jobbet med undervisningsopplegg som skal fremme dybdelæring. Undervisningsoppleggene er utviklet ved University of California, Berkeley og oversatt til norsk av Naturfagsenteret. Undervisningsoppleggene er basert på hva forskning har vist gir god undervisning og læring. Oppleggene er omfattende og har fokus på utforskende arbeidsmåter, grunnleggende ferdigheter og begrepslæring. I Deep Learning følger vi noen av kursdeltagerne fra Nøkler til naturfag når de jobber med undervisningsopplegg designet for dybdelæring.