Cristin-prosjekt-ID: 528966
Sist endret: 29. desember 2016, 11:52

Cristin-prosjekt-ID: 528966
Sist endret: 29. desember 2016, 11:52
Prosjekt

Evaluering av Råd for samarbeid med arbeidslivet (12820734)

prosjektleder

Sveinung Skule
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Emneord

Kompetansepolitikk • Innovasjon i offentlig styring • Evaluering av høyere utdanning • Regional utvikling • Evaluering • Bedriftssamarbeid • Flernivåstyring • Fremragenhet i høyere utdanning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Oppdragsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2017 Slutt: 1. mai 2017

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Evaluering av Råd for samarbeid med arbeidslivet (12820734)

Populærvitenskapelig sammendrag

Evalueringen skal undersøke om RSA-ordningen har bidratt til økt og bedre samarbeid mellom universiteter og høgskoler og arbeidsliv, og om dette har ført til bedre og mer relevante gradsutdanninger og etter- og videreutdanningstilbud, særlig på bachelornivå. Evalueringen skal også vurdere hvordan RSAene bidrar til regionale kompetanseutviklingsstrategier og til å understøtte fylkeskommunenes rolle og ansvar for strategisk kompetansepolitisk planlegging.  

Evalueringen skal

  • Undersøke sammensetning, temaer og arbeidsformer i RSAene og strategiene for samarbeid med arbeidslivet
  • Undersøke samspillet mellom RSA og andre relevante organer og virkemidler for samarbeid i institusjonene og regionene
  • Belyse erfaringene med RSAene sett fra arbeidsliv, fylkeskommuner og andre regionale utviklingsaktører (ordningen sett «utenfra»)
  • Belyse erfaringene sett fra ledelse og faglig ansatte ved universiteter og høgskoler og fra studentene (ordningen sett «innenfra»)
  • Identifisere foreløpige resultater og effekter på institusjonenes egen praksis, på studieprogramnivå og på det eksisterende samarbeidet mellom institusjoner, arbeidsliv og andre regionale aktører
  • Løfte frem muligheter og barrierer for at RSA virker etter målsettingen og drøfte potensialet og utviklingsmulighetene for ordningen,

RSA-ordningen vil evalueres i lys av strukturendringer og fusjoner i utdanningsinstitusjoner, og større folkevalgte regioner med større ansvar for strategisk kompetansepolitisk planlegging, og vil munne ut i anbefalinger til fire målgrupper: Kunnskapsdepartementet, universiteter og høgskoler, fylkeskommuner og arbeidslivsaktørene.

RSAene er et virkemiddel som fortsatt er i en relativt tidlig fase, og med langsiktig virkningshorisont. Prosjektet er derfor designet som en underveisevaluering, der hovedformålet er å undersøke erfaringer og resultater etter den første perioden med RSAer og bidra med anbefalinger for den videre utviklingen. 

Vitenskapelig sammendrag

Evalueringen skal undersøke om RSA-ordningen har bidratt til økt og bedre samarbeid mellom universiteter og høgskoler og arbeidsliv, og om dette har ført til bedre og mer relevante gradsutdanninger og etter- og videreutdanningstilbud, særlig på bachelornivå. Evalueringen skal også vurdere hvordan RSAene bidrar til regionale kompetanseutviklingsstrategier og til å understøtte fylkeskommunenes rolle og ansvar for strategisk kompetansepolitisk planlegging.  

Evalueringen skal

  • Undersøke sammensetning, temaer og arbeidsformer i RSAene og strategiene for samarbeid med arbeidslivet
  • Undersøke samspillet mellom RSA og andre relevante organer og virkemidler for samarbeid i institusjonene og regionene
  • Belyse erfaringene med RSAene sett fra arbeidsliv, fylkeskommuner og andre regionale utviklingsaktører (ordningen sett «utenfra»)
  • Belyse erfaringene sett fra ledelse og faglig ansatte ved universiteter og høgskoler og fra studentene (ordningen sett «innenfra»)
  • Identifisere foreløpige resultater og effekter på institusjonenes egen praksis, på studieprogramnivå og på det eksisterende samarbeidet mellom institusjoner, arbeidsliv og andre regionale aktører
  • Løfte frem muligheter og barrierer for at RSA virker etter målsettingen og drøfte potensialet og utviklingsmulighetene for ordningen

RSA-ordningen vil evalueres i lys av strukturendringer og fusjoner i utdanningsinstitusjoner, og større folkevalgte regioner med større ansvar for strategisk kompetansepolitisk planlegging, og vil munne ut i anbefalinger til fire målgrupper: Kunnskapsdepartementet, universiteter og høgskoler, fylkeskommuner og arbeidslivsaktørene.

RSAene er et virkemiddel som fortsatt er i en relativt tidlig fase, og med langsiktig virkningshorisont. Prosjektet er derfor designet som en underveisevaluering, der hovedformålet er å undersøke erfaringer og resultater etter den første perioden med RSAer og bidra med anbefalinger for den videre utviklingen. 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Inaktiv cristin-person

Sveinung Skule

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Per O Aamodt

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Mari Elken

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Aktiv cristin-person

Silje Maria Tellmann

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
1 - 4 av 4