Alle instituttene på Fakultet for teknologi, kunst og design samarbeider i dette strategiske fyrtårnprosjektet, hvor undervisning i design, teknologi og designdidaktikk blir realisert gjennom direkte undervisning og digitaliserte læringsplattformer. Didaktikk handler om kritiske refleksjoner over utdanningens mål og innhold og hvordan den kan og bør fornyes. Dette krever et metaperspektiv på undervisningen gjennom didaktiske refleksjoner over hvordan fagmiljøene kan samarbeide på nye måter. Dette vil skape potensiale for å søke NFR- og EU midler. I forbindelse med Strategi 2024 for OsloMet har helse og skole blitt fremmet som satsingsområder. Ingen av disse to satsningsområdene kan ses løsrevet fra teknologi, design og innovasjon. Derfor har TKD en stor utfordring med å knytte teknologi til helse og skole.
Dette prosjektet samler forskere fra ulike institutter og forskergrupper på TKD, med en felles målsetning om å videreutvikle utdanning og lærerutdanning i et samfunnsetisk perspektiv. I dette prosjektet involveres også forskere fra LUI som allerede er assosierte medlemmer i forskergruppa Design Literacy. Vårt felles prosjekt bygger på Herbert Simon sin definisjon av design: "Engineers are not the only professional designers. Everyone designs who devises courses of action aimed at changing existing situations into preferred ones" (Simon, 1969, p. 55). Denne definisjonen forener kreativitet, metode og anvendelse og ivaretar fakultetets samfunnsoppdrag presisert som nytte og verdi.
Utdanning innen teknologi, design og innovasjon er viktig for samfunnets utvikling. Men det er ikke tilstrekkelig å utdanne gode ingeniører og designere i UH-systemet, folk flest - som skal være brukere av tjenestene og produktene - må også ha utdanning for å bli kompetente brukere, bestillere, og beslutningstakere. Derfor er utdanning både i UH-sektoren, grunnskolen og i den videregående opplæring viktig for implementering av kompetanse innen teknologi, design og innovasjon. I et slikt perspektiv står utdanning av lærere i design, kunst og håndverk helt sentralt, fordi lærere har en nøkkelrolle i utdanning av hele nasjonen. EST har en landsledende posisjon i lærerutdanning innen dette fagfeltet, på både bachelor- og masternivå, EST har HIOAs eldste masterutdanning som ble opprettet i 1976. Grunnskolen og den videregående opplæring legger også grunnlaget for startkompetansen ved opptak til UH-sektoren og dermed kvaliteten på studiene. HiOA har derfor mulighet til å ligge i forkant og være en attraktiv partner også internasjonalt. Dette vil også bidra positivt til forsknings-basert utdanning hvor studenter vil bli involvert i TKDs innovative verdikjede. Vi vil derfor også se på hvordan teknolog kan bidra til undervisning på engelsk på en mest mulig effektiv måte. Vi tenker da spesielt på tilrettelegging for ESP-studenter. HiOAs satsning på Canvas vil være en relevant del i dette prosjektet og kunne inngå i de fleste av arbeidspakkene (WPene).
I tillegg til fellesaktiviteter har prosjektet fire delprosjekt/ Work Packages (WP)