Cristin-prosjekt-ID: 580606
Sist endret: 8. januar 2021, 16:16

Cristin-prosjekt-ID: 580606
Sist endret: 8. januar 2021, 16:16
Prosjekt

Didaktikk for teknologi, design og innovasjon

prosjektleder

Liv Merete Nielsen
ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Fakultet for teknologi, kunst og design ved OsloMet - storbyuniversitetet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Bygningsfag • Økologi • Teknologi • Annen informasjonsteknologi • Arkitektur og design • Fagdidaktikk • Informasjons- og kommunikasjonsteknologi

Emneord

Informasjonsteknologi i utdanning • Design literacy • BIM Building Information Modelling • visuelle representasjoner • IKT & visuell kommunikasjon • Makerspace • Didaktikk • Tegning

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid
  • Doktorgradsprosjekt

Kontaktinformasjon

Telefon
97505810
Sted
Liv Merete Nielsen

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2017 Slutt: 30. november 2021

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Didaktikk for teknologi, design og innovasjon

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet har fire Workpagages (WP) 

WP1: Empowering Europe’s young innovators (EMPOWER) 
I denne WPen står involvering av masterstudenter og koblinger til bruk av digitale verktøy gjennom casestudier knyttet til Makerspace sentralt. WPen viderefører EU prosjektet: Design Literacy Platform – Empowering Europe's Young Innovators through Ethical Co-creation, der det allerede er etablert et omfattende nettverk med organisasjoner og institusjoner lokalt og nasjonalt (HOOS Innovation, Teknisk museum og Kunst og design i skolen), samt et konsortium med medlemmer i Finland, Latvia, Storbritannia, Irland og Spania. Dette vil forbedre grunnlaget for flere søknader om eksterne midler. Integrering av masterstudenter på studiet Fagdidaktikk: kunst og design (EST) vil være sentralt i dette, sammen med samarbeidende lærere ute i skolen. Presentasjon av paper på EPDE konferansen på HIOA i sept. 2017 og på DRS-konferansen i Limerick i 2018 (begge telllende) inngår. Tellende artikler vil også bli publisert. 

WP3: Innovation and entrepreneurship in engineering 
WPen inkluder er etablering av læringsmiljø (lab) for «Digital mobil learning environment». Denne «DigiLab-en» vil inkludere mobilt datautstyr og programvare for kommunikasjon, visualisering, simulering og analyse. Det legges opp til nært samarbeid med utvalgte bedrifter i næringslivet. Da utstyret er mobilt, så er vi ikke avhengig av faste lokaler. Bruk av «Digi-lab» vil være spesielt relevant for studenter som jobber med bachelor- og master prosjektet, samt European Project Semester (EPS) studenter. Studentene jobber i ett tverrfaglig team og har også veiledere fra flere institutt i utviklingen av sin foretningside. Når man i tillegg ligger i forkant teknologisk, og har næringslivssamarbeid vil dette motivere studentene til å starte studentbedrifter – entreprenørskap i praksis. Arbeid gjøres i samarbeid med Ungt entreprenørskap og Avdeling for forskning og utvikling. Prosjektet skal bygge opp og drifte en «DigiLab». Det legges opp til at denne skal videreføres som en permanent løsning. 

WP4: 3D print i et di

WP4 og 5 er beskrevet under metode

 

Vitenskapelig sammendrag

Alle instituttene på Fakultet for teknologi, kunst og design samarbeider i dette strategiske fyrtårnprosjektet, hvor undervisning i design, teknologi og designdidaktikk blir realisert gjennom direkte undervisning og digitaliserte læringsplattformer. Didaktikk handler om kritiske refleksjoner over utdanningens mål og innhold og hvordan den kan og bør fornyes. Dette krever et metaperspektiv på undervisningen gjennom didaktiske refleksjoner over hvordan fagmiljøene kan samarbeide på nye måter. Dette vil skape potensiale for å søke NFR- og EU midler. I forbindelse med Strategi 2024 for OsloMet har helse og skole blitt fremmet som satsingsområder. Ingen av disse to satsningsområdene kan ses løsrevet fra teknologi, design og innovasjon. Derfor har TKD en stor utfordring med å knytte teknologi til helse og skole.

Dette prosjektet samler forskere fra ulike institutter og forskergrupper på TKD, med en felles målsetning om å videreutvikle utdanning og lærerutdanning i et samfunnsetisk perspektiv. I dette prosjektet involveres også forskere fra LUI som allerede er assosierte medlemmer i forskergruppa Design Literacy. Vårt felles prosjekt bygger på Herbert Simon sin definisjon av design: "Engineers are not the only professional designers. Everyone designs who devises courses of action aimed at changing existing situations into preferred ones" (Simon, 1969, p. 55). Denne definisjonen forener kreativitet, metode og anvendelse og ivaretar fakultetets samfunnsoppdrag presisert som nytte og verdi.

Utdanning innen teknologi, design og innovasjon er viktig for samfunnets utvikling. Men det er ikke tilstrekkelig å utdanne gode ingeniører og designere i UH-systemet, folk flest - som skal være brukere av tjenestene og produktene - må også ha utdanning for å bli kompetente brukere, bestillere, og beslutningstakere. Derfor er utdanning både i UH-sektoren, grunnskolen og i den videregående opplæring viktig for implementering av kompetanse innen teknologi, design og innovasjon. I et slikt perspektiv står utdanning av lærere i design, kunst og håndverk helt sentralt, fordi lærere har en nøkkelrolle i utdanning av hele nasjonen. EST har en landsledende posisjon i lærerutdanning innen dette fagfeltet, på både bachelor- og masternivå, EST har HIOAs eldste masterutdanning som ble opprettet i 1976. Grunnskolen og den videregående opplæring legger også grunnlaget for startkompetansen ved opptak til UH-sektoren og dermed kvaliteten på studiene. HiOA har derfor mulighet til å ligge i forkant og være en attraktiv partner også internasjonalt. Dette vil også bidra positivt til forsknings-basert utdanning hvor studenter vil bli involvert i TKDs innovative verdikjede. Vi vil derfor også se på hvordan teknolog kan bidra til undervisning på engelsk på en mest mulig effektiv måte. Vi tenker da spesielt på tilrettelegging for ESP-studenter. HiOAs satsning på Canvas vil være en relevant del i dette prosjektet og kunne inngå i de fleste av arbeidspakkene (WPene). 

 

 I tillegg til fellesaktiviteter har prosjektet fire delprosjekt/ Work Packages (WP)

Metode

Aksjons-forskning er overbyggende forskningsmetode i prosjektet. Det innebærer at alle deltakerne, både studenter og lærere er medforskere som sammen utvikler ny kunnskap for forbedret praksis. I prosjektet legges det vekt på synergieffekten av samarbeid mellom de ulike fagmiljøene på TKD. Vi vil derfor bl.a. arrangere felles seminarer og bidra til sampublisering med studenter og på tvers av institutter, forskergrupper og land. Prosjektet et vil derfor inkludere seminar, workshops, formidling i sosiale media.  

 

WP1 og 3 og  er beskrevet under populærvitenskapelig sammendrag

daktisk perspektiv
Dette delprosjektets fokusområde er 3D printing hvor det didaktiske formålet med prosjektet er å øke forståelsen av hva studentene lærer når de får erfaring med nye 3D prototyping- og produksjonsteknikker anvendt i utfordrende teknologiske og markedsorienterte problemstillinger med ulike materialtyper.  Forskningen fokuserer på hvordan utvikling av smidig praksis skapt gjennom anvendt 3D print teknologi kan skje innenfor workshops med produksjonsmaterialer som polypropylen, sement kompositter og leire. Dette blir analysert i forhold til tverrfaglige, nyskapende metoder for ’additive manufacturing’, produksjonsmetoder direkte i materialet. Prosjektet vil samarbeide med partnere internasjonalt. Gjennom å utvikle eksisterende kompetanse med nylig investert 3D-printere er målet at denne didaktiske studien skal bidra til at studenter på TKD etter hvert kan bli ledere i fremtidens produksjonsbedrifter i rask endring. 

 

WP5: Fleksibelt digitalt klasserom (FlexiDig) 
 WPen innebærer å forberede og gjennomføre første del av deltidsstudiet Master i Fagdidaktikk: kunst og design. Ideen er å utvikle et fleksibelt digitalt klasserom som også har overføringsverdi til andre utdanninger. Aksjonsforskning vil bli brukt som metode, der studentene involveres som medforskere sammen med lærere, samt teknisk ekspertise ved Peter Haakonsen (EST) og Stian Hübener fra Medieseksjonen. Planen er å basere arbeidet på programvaren Techsmith Relay, bærbar mikrofon for foreleser og en fleksibel mikrofonløsning for studentene. Vi vil gjøre opptak av lyd fra forelesningene for heltidsstudentene og gi tilgang til disse til deltidsstudentene, sammen med powerpoint-presentasjoner, slik at deltidsstudentene slipper å ta permisjon for å følge disse forelesningene. I tillegg er det planlagt felles forelesninger for heltids- og deltidsstudentene ca. hver 3. fredag, slik at det blir en god kombinasjon av analog og digital undervisning. Vi vil også integrere utprøving av Canvas i denne sammenhengen. 

Utstyr

Utstyr til 'Little Big Room'  i Pilestredet 35 (P35)

Utstyr til opptak av forelesninger i PP33 og P35

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Liv Merete Nielsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Ingri Strand

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for estetiske fag ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Arnab Chaudhuri

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bygg- og energiteknikk ved OsloMet - storbyuniversitetet

Alfredo Raul Carella

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for maskin, elektronikk og kjemi ved OsloMet - storbyuniversitetet

Ernst Erik Hempel

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for bygg- og energiteknikk ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 19 | Neste | Siste »