Cristin-prosjekt-ID: 622494
Sist endret: 27. februar 2021, 21:34

Cristin-prosjekt-ID: 622494
Sist endret: 27. februar 2021, 21:34
Prosjekt

Physiotherapy and Refugees Education Project

prosjektleder

Maria Nordheim Alme
ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 3.100.000
  • EU
    Prosjektkode: 2018-1-NO01-KA203-038891

Klassifisering

Emneord

Flyktninger • Høyere utdanning • Fysioterapi

HRCS-helsekategori

  • Muskulatur og skjelett
  • Generell helserelevans
  • Mental helse

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Sted
Maria Nordheim Alme

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. september 2018 Slutt: 31. august 2021

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Physiotherapy and Refugees Education Project

Populærvitenskapelig sammendrag

Every year, millions of people are forced to flee their homes due to violence, persecution or poverty. Many countries in Europe have the capability to provide a new home and a safe life for these groups. 

In this project we are focusing on the knowledge need for physiotherapists working with refugees. There is a clear lack of competency in this field today and we will fill parts of this knowledge gap by making an e-learing course on physiotherapy and rehabilitation of refugees. 

Vitenskapelig sammendrag

The Physiotherapy and Refugees Education Project (PREP) addresses the mismatch between the competence of physiotherapists and the complex rehabilitation needs of a growing population of refugees and migrants in Europe. Over 1 million refugees and migrants have crossed the borders to Europe in recent years. This migration represents a major challenge for health care systems that struggle to provide healthcare services, particularly for non-communicable diseases and disability. Refugees and migrants have complex health needs that are a result of a cumulative trauma experienced in their home countries, during their dangerous journey, or in the period of adjustment in their new country. This diverse and non-homogenous group also comes with resources in terms of resilience that we need to learn from and use in the healing process. However, they also face barriers accessing healthcare services because of language and cultural differences, differences in socio-economic status, and a lack of familiarity with local environment and healthcare system. There is a gap in competence of health care professionals, including physiotherapists to meet their complex needs, many of which can be addressed by physiotherapy. There is a clear lack of definition regarding physiotherapists competencies needed to serve refugees and migrants, and a lack of common strategies to address challenges of migration which has negative implications for health.

Metode

The project is divided into four parts

1) European consensus
The aim of the first part of the project is to come to consensus on the knowledge need for phsyiotherapists working with refugees in Europe. A consens process will be performed based on knowledge we get from a scoping review and interviews with refugees, physiotherapists and decission makers in Norway, Sweden and the Netherlands. 

2) Curriculum
From the consesus, a curriculum will be made. The curriculum will be open available. 

3) Production of e-course
based on the curriculum, an e-course will be made (5 ECTS). Target groups for the course are physiotherapists working in clinical practise and physitherapists taking a masters degree. The course will be made open available. 

4) Pilot and revision of the course
During spring 2021 a pilot of the course will be held. Evaluations of the course will be used to revise the course. 

Tittel

PREP, eit utdanningsprosjekt om fysioterapi og flyktningar

Populærvitenskapelig sammendrag

Kvart år vert millioner av menneske tvinga på flukt på grunn av vald, forfølging eller fattigdom. Land i Europa har kapasitet til å gi desse menneska ein heim og eit tryggare liv. For å kunne gi god helsehjelp til denne heterogene gruppa menneske, er det viktig at helsepersonell får riktig opplæring slik at dei har kompetanse til å jobbe med alle borgarar i samfunnet vårt. 

Dette prosjektet fokuserer på kompetansebehov hjå fysioterapeutar for å kunne gi ei god fysioterpibehandling til flyktningar i Europa. Vi skal finne ut kva som er kompetansebehovet for fysioterapeutar og lage eit kurs for å tette kunnskapsholet vi ser er der i dag. Kurset er eit e-læringskurs og vil vere opent tilgjengeleg. 

Vi håpar at dette er eit steg på vegen for å kunne tilby god helsehjelp for alle. 

I tillegg til artiklane som er registrert er denne også publisert frå prosjektet: 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32693237/

Vitenskapelig sammendrag

Sjå engelsk beskrivelse

Metode

Sjå engelsk beskrivelse. 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Maria Nordheim Alme

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen på Vestlandet

Michel Landry

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Duke University

Rachael Lowe

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Kjersti Thulin Wilhelmsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Emer McGowan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved The University of Dublin, Trinity College
1 - 5 av 16 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Traumebevisst omsorg i fysioterapeutisk behandling av personar med flyktningbakgrunn.

Kolås, Maria; Kvale, Martine I; Alme, Maria Nordheim. 2020, Fysioterapeuten. HVLFagartikkel

Collaborative effort to increase the physiotherapist’s competency in rehabilitation of torture survivors.

Alme, Maria Nordheim; Jalovcic, Djenana; Fricker, Ilona; Peters, Sarah; Vårdal, Rolf; Rocca, Patricia; Hale, William; Alagöz, Esra; Leskovsek, Nika; Benyaich, Aicha mfl.. 2021, Journal on Rehabilitation of Torture Victims and Prevention of Torture. HVLFagartikkel

Refugees and Rehabilitation: Our Fight Against the “Globalization of Indifference”.

Landry, Michel D.; van Wijchen, Joost; Jalovcic, Djenana; Boström, Carina; Pettersson, Anna; Alme, Maria Nordheim. 2020, Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. DU, HAN, KI, HVLLeder
1 - 3 av 3