Nasjonalt senter for e-helseforskning skal i samarbeid med Nasjonal IKT og Direktoratet for e-helse gjennomføre en landsdekkende spørreundersøkelse blant leger og sykepleiere i spesialisthelsetjenesten knyttet til deres bruk og erfaring med elektronisk pasientjournal (EPJ).
Prosjektet er en videreføring av en gjentakende spørreundersøkelse knyttet til erfaring, bruk og behov relatert til EPJ, utført blant leger i spesialisthelsetjenesten i 2014, 2016 og 2017. Spørreundersøkelsen er tidligere gjennomført i regi av Nasjonal IKT klinisk IKT fagforum, Haukeland universitetssykehus og Oslo Universitetssykehus. Spørreundersøkelsen er igangsatt og gjennomført ut fra et behov for mer kompetanse om hvordan EPJ fungerer som verktøy på norske sykehus. Tidligere funn og tolkning av undersøkelsesresultater peker på behov for videreutvikling og prioritering av konkret funksjonalitet, som oppfølging av prøvesvar, varsel på kritisk informasjon, og gjenbruk av data som forutsetter strukturerte data i journal. Erfaring fra tidligere gjennomføring peker også på forbedringspunkter for videreutvikling av undersøkelsen innenfor to hovedområder:
- Rett informasjon til rett mottaker – øke fokus på samhandling med primærhelsetjenesten i nye EPJ-undersøkelse
- IKT-støtte for helhetlige standardiserte pasientforløp – inkludere spørsmål laget vedrørende prosess- og beslutningsstøtte i undersøkelsen
MÅL
Prosjektets overordnede mål er å frambringe ny kunnskap og styrke beslutningsgrunnlaget for hvordan EPJ kan videreutvikles i tråd med behov og ønsker fra klinikere.
Med bakgrunn i et fortsatt kunnskapsbehov, og på basis av de foreslåtte forbedringspunkter, videreføres undersøkelsen i 2018. Prosjektet søker å belyse følgende faktorer knyttet til legers og sykepleieres bruk av EPJ:
- Funksjonalitet – hvilken funksjonalitet er tilgjengelig for respondentene? Herunder:
- KPI NIKT HF – rett informasjon til rett mottaker
- KPI NIKT HF – IKT-støtte for helthetlige standardiserte pasientforløp
- Bruk – i hvilken grad benytter respondentene seg av funksjonaliteten?
- Fornøydhet – i hvilken grad er respondentene fornøyd med funksjonaliteten i EPJ?