Sammendrag
Estetisk tilnærming til læring er mangelvare i skole og lærerutdanning.
Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv.
FoU-prosjektet SPACE ME var et møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i regi av Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid med to ungdomsskoler 2011-2012. Forfatterne begrunner verdien med sanselig didaktisk design med at den:
- har en overgripende estetisk tilnærming til læring
- vektlegger multimodalitet
- forstår ulikhet blant elever som en skapende kraft i undervisning
- baserer seg på undersøkende og dialogbaserte forløp
- vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst
- setter søkelys på kroppslig læring
- ser kunstmøter som en framhevet del av læring
Bidragsytere er Tone Pernille Østern (dansekunstner, førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk), Alex Strømme (biolog, dosent i naturfagdidaktikk), Anna-Lena Østern (professor i kunstfagdidaktikk), Audun Mollan Kristoffersen (lærer, improvisasjonsskuespiller) og Ran Peleg (stipendiat i naturfagdidaktikk, skuespiller i fysisk teater).
Målgruppen for boka er undervisere i ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter, lærerutdannere, kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor et bredt didaktisk felt.
Vis fullstendig beskrivelse