Cristin-resultat-ID: 1173105
Sist endret: 21. januar 2015, 15:28
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2014

Sanselig didaktisk design. SPACE ME

Bidragsytere:
  • Tone Pernille Østern og
  • Alex Strømme

Utgiver/serie

Utgiver

Fagbokforlaget
NVI-nivå 1

Serie

NTNU skole- og utdanningsforskning

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2014
Hefte: Publikasjon nr 6 (vitenskapeplig antologi)
Antall sider: 212
ISBN: 978-82-321-0308-9

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Sanselig didaktisk design. SPACE ME

Sammendrag

Estetisk tilnærming til læring er mangelvare i skole og lærerutdanning. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk tenkning i et estetisk perspektiv. FoU-prosjektet SPACE ME var et møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i regi av Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid med to ungdomsskoler 2011-2012. Forfatterne begrunner verdien med sanselig didaktisk design med at den: - har en overgripende estetisk tilnærming til læring - vektlegger multimodalitet - forstår ulikhet blant elever som en skapende kraft i undervisning - baserer seg på undersøkende og dialogbaserte forløp - vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk kontekst - setter søkelys på kroppslig læring - ser kunstmøter som en framhevet del av læring Bidragsytere er Tone Pernille Østern (dansekunstner, førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk), Alex Strømme (biolog, dosent i naturfagdidaktikk), Anna-Lena Østern (professor i kunstfagdidaktikk), Audun Mollan Kristoffersen (lærer, improvisasjonsskuespiller) og Ran Peleg (stipendiat i naturfagdidaktikk, skuespiller i fysisk teater). Målgruppen for boka er undervisere i ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter, lærerutdannere, kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor et bredt didaktisk felt.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Tone Pernille Østern

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

John Alexander Strømme

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Alex Strømme
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Jeg og verdensrommet. Undring som veiviser for utvikling av sanselig didaktisk design.

Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. 2014, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Sanselig didaktisk design som innovasjon i skole og lærerutdanning. Et samlende perspektiv på SPACE ME.

Østern, Tone Pernille; Strømme, Alex. 2014, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Multimodal didaktisk designteori som rammeverk for forsknings- og utviklingsprosjektet SPACE ME.

Østern, Anna-Lena. 2014, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Et multimodalt, designteoretisk blikk på storyline på ungdomstrinnet i SPACE ME.

Østern, Anna-Lena. 2014, Fagbokforlaget. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »