Cristin-resultat-ID: 1185193
Sist endret: 22. oktober 2015, 13:05
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2014

Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming

Bidragsytere:
  • Stig Broström
  • Tove Lafton og
  • Mari Ann Letnes

Utgiver/serie

Utgiver

Fagbokforlaget
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2014
Antall sider: 270
ISBN: 9788232101818

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming

Sammendrag

I det barnehagefaglige landskapet står barnehagelæreren overfor en rekke faglige og praktiske utfordringer. Situasjonen krever at man har en dynamisk og mangfoldig tilnærming til didaktisk tenkning. Forfatterne viser hvordan man kan planlegge virksomheten ut fra en flerfaglig tilnærming. Både allmenndidaktiske og fagdidaktiske perspektiver på barnehagens pedagogikk og innhold løftes frem. Bidragene er basert på nyere pedagogisk forskning og tidsaktuelle barnehagepraksiser. Det doble perspektivet sikrer et samspill mellom forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer. I boken utdypes sentrale didaktiske begrep som overveiende plasserer seg i en danningsteoretisk tradisjon. Boken er tilpasset barnehagelærerutdanningens ulike kunnskapsområder. Den retter seg mot forskere innen barnehage og didaktikk, lærerutdannere og barnehagelærere som skal lede flerfaglig pedagogisk arbeid i barnehagen.

Bidragsytere

Stig Broström

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Aarhus Universitet
Aktiv cristin-person

Tove Lafton

  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Mari-Ann Letnes

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Mari Ann Letnes
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
1 - 3 av 3

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Introduksjon.

Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. 2014, Fagbokforlaget. DMMH, OSLOMETInnledning

Når nettbrett dokumenterer barnehagens innhold.

Lafton, Tove. 2014, Fagbokforlaget. OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Danning i eigne og andres rom. Religion, danning og didaktikk i den fleirkulturelle barnehagen.

Brekke, Øystein. 2014, Fagbokforlaget. OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Utforskende naturfag i barnehagen.

Holter, Kari; Langholm, Guri. 2014, Fagbokforlaget. OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Matematikk med barn i alderen 0-3 år.

Thiel, Oliver; Nakken , Anne Hjønnevåg. 2014, Fagbokforlaget. DMMHVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »