Cristin-resultat-ID: 1202318
Sist endret: 21. januar 2015, 07:07
NVI-rapporteringsår: 2014
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014

Matematikk med barn i alderen 0-3 år

Bidragsytere:
  • Oliver Thiel og
  • Anne Hjønnevåg Nakken

Bok

Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming
ISBN:
  • 9788232101818

Utgiver

Fagbokforlaget
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2014
Sider: 138 - 154
ISBN:
  • 9788232101818

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Matematikk

Emneord

Matematikkdidaktikk • Barnehagematematikk • Barnehagepedagogikk

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Matematikk med barn i alderen 0-3 år

Sammendrag

Matematikk handler om å tenke for å forstå den verden som omgir oss. Allerede før barn starter i barnehagen gjør de matematiske erfaringer. For at disse erfaringene skal kunne være et godt grunnlag for livslang læring, er det viktig at barnehagelæreren har kunnskap om hvordan de yngste barna utvikler sin egen tanke og egen forståelse. Gjennom kropp og sanser, og i samspill med omgivelsene og andre barn og voksne, viser barna at de ønsker å oppdage sammenhenger og skape mening. Artikkelen handler om barnehagelærerens rolle i denne matematiske utforskningen, og baserer seg på artikkelforfatternes egne data fra barnehagebesøk tolket i lys av Deweys og van Hieles teorier.

Bidragsytere

Oliver Thiel

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning

Anne Hjønnevåg Nakken

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anne Hjønnevåg Nakken
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming.

Broström, Stig; Lafton, Tove; Letnes, Mari Ann. 2014, Fagbokforlaget. DMMH, AU, OSLOMETVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1