Cristin-resultat-ID: 1243097
Sist endret: 20. mai 2015, 10:34
NVI-rapporteringsår: 2015
Resultat
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2015

Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale for Adolescents (READ)

Bidragsytere:
  • Kristin Gärtner og
  • Charlotte Reedtz

Tidsskrift

PsykTestBarn
ISSN 1893-9910
e-ISSN 1893-9910
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Publiseringsår: 2015
Hefte: 1
Artikkelnummer: 3
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Måleegenskaper ved den norske versjonen av Resilience Scale for Adolescents (READ)

Sammendrag

Resilience Scale for Adolescents (READ) er et selvrapport spørreskjema for ungdom som måler resiliens; evnen til å håndtere stress og negative livshendelser. Skjemaet er utviklet av Hjelmedal, Friborg, Stiles, Martinussen og Rosenvinge i 2006 på bakgrunn av et resiliensmål for voksne. READ består av 28 utsagn som er positivt formulert og danner 5 delskalaer; personlig kompetanse, sosial kompetanse, sosial støtte, samhold i familien og personlig struktur. Det tar omtrent fem minutter å besvare spørreskjemaet. READ er kopibeskyttet og man kan ta kontakt med rettighetshaverne for å få tilgang til testen. Søket etter dokumentasjon for måleegenskapene til READ resulterte i 55 originale referanser, hvorav 10 publikasjoner ble inkludert. Ni av de inkluderte studiene er tverrsnittstudier som har brukt READ i normalpopulasjon med ungdom mellom 13 og 21 år. Åtte studier oppgir middelverdier i generelle populasjoner, noen for gutter og jenter hver for seg. To studier har undersøkt faktorstrukturen til READ. Fire studier rapporterer korrelasjoner mellom READ og mål på psykiske vansker, samt at tre studier undersøker de prediktive egenskapene ved READ. Det var mål på indre konsistens (Chronbach’s alfa) i syv av de inkluderte studiene. READ har gode psykometriske egenskaper og viser lovende begrepsvaliditet. Fire av fem skalaer har tilfredsstillende indre konsistens. READ egner seg godt til forskning, men det finnes ingen tilgjengelig dokumentasjon på bruk i kliniske populasjoner. Dokumentasjon på hvordan READ kan brukes som et verktøy i klinisk behandling er heller ikke tilgjengelig.

Bidragsytere

Kristin Gärtner Askeland

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Kristin Gärtner
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NORCE Helse og samfunn - RKBU ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Charlotte Reedtz

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Forebyggingsenheten ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 2 av 2