Cristin-resultat-ID: 1361528
Sist endret: 17. september 2016, 09:42
Resultat
Populærvitenskapelig artikkel
2016

Og bakom står læreren. Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker.

Bidragsytere:
  • Gerd Grimsæth og
  • Tom Irgan

Tidsskrift

Bedre Skole
ISSN 0802-183X
NVI-nivå 0

Om resultatet

Populærvitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016
Publisert online: 2016
Trykket: 2016
Hefte: 3
Sider: 42 - 47
Artikkelnummer: 3

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Og bakom står læreren. Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker.

Sammendrag

For elever med samspills- og atferdsvansker fremstår skolen i et livsløpsperspektiv som den viktigste sosiale institusjonen for enten integrasjon eller marginalisering i samfunnslivet. Både for barn/ungdom og for samfunnet er det helt avgjørende at vi har lærere med inngående teoretisk kunnskap om samspill- og atferdsvansker. Slik kunnskap endrer lærerrollen og gir nødvendig pedagogisk handlingskompetanse. Det innbefatter en lærerrolle som erkjenner nødvendigheten av å stå i det uforutsette i her-og-nå situasjoner, har en velutviklet forståelse av kunnskapsbasert skjønn og ikke minst har en integrert erkjennelse av verdsetting av - og troen på - den enkelte elev som bidragsyter i fellesskapet.

Bidragsytere

Inaktiv cristin-person

Gerd Grimsæth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Tom Jacob Kyrkjebø Irgan

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Tom Irgan
  • Tilknyttet:
    Forfatter
1 - 2 av 2