Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
1361528
Sist endret:
17. september 2016, 09:42
Resultat
Populærvitenskapelig artikkel
2016
Og bakom står læreren. Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker.
Gerd Grimsæth
og
Tom Irgan
Tidsskrift
Tidsskrift
Bedre Skole
ISSN 0802-183X
NVI-nivå 0
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Populærvitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016
Publisert online: 2016
Trykket: 2016
Hefte: 3
Sider: 42 - 47
Artikkelnummer: 3
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Og bakom står læreren. Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker.
Sammendrag
For elever med samspills- og atferdsvansker fremstår skolen i et livsløpsperspektiv som den viktigste sosiale institusjonen for enten integrasjon eller marginalisering i samfunnslivet. Både for barn/ungdom og for samfunnet er det helt avgjørende at vi har lærere med inngående teoretisk kunnskap om samspill- og atferdsvansker. Slik kunnskap endrer lærerrollen og gir nødvendig pedagogisk handlingskompetanse. Det innbefatter en lærerrolle som erkjenner nødvendigheten av å stå i det uforutsette i her-og-nå situasjoner, har en velutviklet forståelse av kunnskapsbasert skjønn og ikke minst har en integrert erkjennelse av verdsetting av - og troen på - den enkelte elev som bidragsyter i fellesskapet.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Gerd Grimsæth
Forfatter
ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
Tom Jacob Kyrkjebø Irgan
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Tom Irgan
Forfatter
1
-
2
av
2
Tilknyttede prosjekter
Tilknyttede prosjekter
Pedagogisk handlingskompetanse som kan stimulere læringsfremmende elevatferd
Gerd Grimsæth + 2 deltakere
Høgskulen på Vestlandet
2 resultater
Avsluttet prosjekt
1
-
1
av
1