Cristin-resultat-ID: 1615960
Sist endret: 28. september 2018, 17:08
Resultat
Mastergradsoppgave
2016

Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet.

Bidragsytere:
  • Kjersti Lønning Velde

Utgiver/serie

Utgiver

Universitetet i Stavanger
NVI-nivå 0

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2016
Antall sider: 75

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen knyttet til kvalitet.

Sammendrag

Sammendrag Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av intervjuguide som var med å lage en ramme for intervjuet. Jeg har intervjuet 12 foreldre i fire barnehager av ulik størrelse. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke opplevelser har foreldrene av hentesituasjonen i barnehagen, og hvordan kan dette knyttes opp til barnehagens kvalitet? Spørsmål som reises her er hvordan foreldrene karakteriserer en god avskjed i barnehagen, samt hvordan avskjedens karakter kan ha innvirkning på barna og deres foreldre. I teoridelen har jeg blant annet valgt å legge vekt på Bronfennbrenners utviklingsøkologiske modell (1979), perspektiver på foreldresamarbeid og barns relasjonelle behov. Videre tar jeg for meg forskning som kan knyttes opp til kvalitet i barnehagen. Dette er en selvstendig studie knyttet til det longitudinelle GoBaN studien, gjennom utvalget av foreldre. Innledningsvis presenteres blant annet studiens forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet og behovet for min studie. For å få frem sider ved foreldrenes opplevelser av fenomenet ”hentesituasjonen” med det utgangspunkt at deres erfaringer og meninger representerer virkeligheten, valgte jeg et fenomenologisk perspektiv. Som forsker med et kvalitativt blikk vil det være min tolkning av den aktuelle situasjonen som kommer frem og hermeneutikken som står sentralt i en konstruktivistisk forskertradisjon blir derfor fremtredende. Som kvalitativ forsker er ikke tallfestede fakta omkring foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen det sentrale, men derimot å vise til tendenser og på den måten bidra til barnehagesektorens pågående diskurs omkring kvalitet i barnehagen. Resultatet som er skrevet frem indikerer hvilke faktorer foreldrene opplever har betydning for en god hentesituasjon i barnehagen. I drøftingen avslutningsvis ses resultatene i sammenheng med teori og forskning som er funnet relevant for studien.

Bidragsytere

Kjersti Lønning Velde

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger
1 - 1 av 1