Sammendrag
Sammendrag
Oppgavens design er en kvalitativ studie der målet mitt er å beskrive og fortolke foreldrenes
opplevelse av hentesituasjonen i barnehagen. Innsamling av data har jeg gjort med bruk av
intervjuguide som var med å lage en ramme for intervjuet. Jeg har intervjuet 12 foreldre i fire
barnehager av ulik størrelse. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling:
Hvilke opplevelser har foreldrene av hentesituasjonen i barnehagen, og hvordan kan dette
knyttes opp til barnehagens kvalitet? Spørsmål som reises her er hvordan foreldrene
karakteriserer en god avskjed i barnehagen, samt hvordan avskjedens karakter kan ha
innvirkning på barna og deres foreldre.
I teoridelen har jeg blant annet valgt å legge vekt på Bronfennbrenners utviklingsøkologiske
modell (1979), perspektiver på foreldresamarbeid og barns relasjonelle behov. Videre tar jeg
for meg forskning som kan knyttes opp til kvalitet i barnehagen. Dette er en selvstendig studie
knyttet til det longitudinelle GoBaN studien, gjennom utvalget av foreldre. Innledningsvis
presenteres blant annet studiens forbindelse med det nasjonale forskningsprosjektet og
behovet for min studie. For å få frem sider ved foreldrenes opplevelser av fenomenet
”hentesituasjonen” med det utgangspunkt at deres erfaringer og meninger representerer
virkeligheten, valgte jeg et fenomenologisk perspektiv. Som forsker med et kvalitativt blikk
vil det være min tolkning av den aktuelle situasjonen som kommer frem og hermeneutikken
som står sentralt i en konstruktivistisk forskertradisjon blir derfor fremtredende. Som
kvalitativ forsker er ikke tallfestede fakta omkring foreldrenes opplevelse av hentesituasjonen
det sentrale, men derimot å vise til tendenser og på den måten bidra til barnehagesektorens
pågående diskurs omkring kvalitet i barnehagen. Resultatet som er skrevet frem indikerer
hvilke faktorer foreldrene opplever har betydning for en god hentesituasjon i barnehagen. I
drøftingen avslutningsvis ses resultatene i sammenheng med teori og forskning som er funnet
relevant for studien.
Vis fullstendig beskrivelse