Cristin-resultat-ID: 1776076
Sist endret: 3. februar 2020, 10:32
NVI-rapporteringsår: 2019
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019

An assessment of non-standardized tests of mathematical competence for Norwegian secondary school using Rasch analysis

Bidragsytere:
  • Morten Riise Klegseth
  • Eivind Kaspersen og
  • Trygve Solstad

Bok

Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
ISBN:
  • 978-90-73346-75-8

Utgiver

European Society for Research in Mathematics Education
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2019
Sider: 4107 - 4114
ISBN:
  • 978-90-73346-75-8

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

An assessment of non-standardized tests of mathematical competence for Norwegian secondary school using Rasch analysis

Sammendrag

Do non-standardized, publisher-provided tests for lower secondary school provide valid and reliable measures of mathematical competence? We analysed a sample of items pooled from tests accompanying three different Norwegian textbooks using Rasch analysis. The pooled sample of items was found to be sufficiently unidimensional for measuring function competence, with four strands of sub-competencies in accordance with theory. The competence associated with an increasing difficulty of items could be qualitatively characterised by shifts from a) identifying through constructing to reasoning about representations, b) using visual to using algebraic representations, and c) local to global interpretations of functions. While the individual tests differed substantially in the distribution of items across strands of mathematical competence, minor adjustments to the combined instrument were sufficient for providing a valid and reliable measure of mathematical competence.

Bidragsytere

Morten Riise Klegseth

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Eivind Skoland Kaspersen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Eivind Kaspersen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Trygve Solstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 3 av 3

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.

Jankvist, Uffe Thomas; Van den Heuvel-Panhuizen, Marja; Veldhuis, Michiel. 2019, European Society for Research in Mathematics Education. UU, HVA, AU, NORDVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1