Cristin-resultat-ID: 1900565
Sist endret: 13. juli 2021, 12:53
NVI-rapporteringsår: 2021
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2021

Toddlers' stress during transition to childcare

Bidragsytere:
  • Kathrin Nystad
  • May Britt Drugli
  • Stian Lydersen
  • Ratib Lekhal og
  • Elisabet Solheim Buøen

Tidsskrift

European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X
e-ISSN 1752-1807
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Volum: 29
Hefte: 2
Sider: 157 - 182
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85102925771

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Toddlers' stress during transition to childcare

Sammendrag

In toddlers, the transition from home to childcare might elicit high levels of the stress hormone cortisol. Measuring cortisol may give an indicator for children’s experience and hence, may help improve this transition. We applied linear mixed model analyses to investigate the cortisol levels of 119 toddlers during their transition to childcare across time of day (morning, afternoon, and evening) and phase (accompanied by parents, separated from parents, and after four to six weeks in childcare). The influence of age, gender, number of siblings, and childcare group size was analyzed. Time of day and phase influenced cortisol levels significantly. On average, children had elevated cortisol levels in the afternoon throughout transition, with the peak coming in the separation phase. Cortisol levels declined significantly toward the evening. Children younger than 14 months showed higher evening levels and higher afternoon levels after 4–6 weeks in childcare. The findings suggest that the onset of childcare – particularly separation from parents – may be demanding for toddlers. Low evening levels indicate relief of tension at home. Higher levels of afternoon cortisol of under 14- months-old children at the follow-up measurement may indicate that younger children need more time to settle in at childcare.

Bidragsytere

Kathrin Nystad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

May Britt Drugli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet

Stian Lydersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Ratib Lekhal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo

Elisabet Solheim Buøen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RBUP Øst og Sør
1 - 5 av 5