Cristin-resultat-ID: 1948867
Sist endret: 30. november 2021, 11:20
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2021

Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering

Bidragsytere:
  • Marie Lippe, von der

Utgiver/serie

Utgiver

Universitetsforlaget
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2021
Antall sider: 371
ISBN: 9788215037400

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Religionsvitenskap, religionshistorie

Emneord

Den mangfoldige klasserommet • Religionsdidaktikk

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering

Sammendrag

Fordommer sitter i språket og i måten vi snakker på. De kommer til uttrykk på forskjellige måter og kan brukes både som humor og hatefulle ytringer. Ofte bruker vi fordommer uten at vi engang er klar over det. Men hva er egentlig fordommer? Og hvem rammes av fordommene? Dette er relevante spørsmål i dagens skole. I Fagfornyelsen legges det vekt på at skolen «skal fremme demokratiske verdier og holdninger som motvekt mot fordommer og diskriminering». For å kunne jobbe aktivt med forebyggende arbeid i skolen er det derfor nødvendig å vite noe om hvordan og hvorfor fordommer oppstår, hvordan de brukes, og hvem som rammes. I Fordommer i skolen: Gruppekonstruksjoner, utenforskap og inkludering undersøker vi hvordan fordommer kommer til uttrykk blant elever, hvilke strategier lærere har for å håndtere fordomsfulle utsagn, og hvordan fordommer brukes og spilles ut i klasserommet. I boken analyseres også hvordan fordommer og ulike forståelser av fenomenet inngår som tema i opplæringsloven og i læreplanverket, og hvordan ulike minoritetsgrupper har blitt og fremdeles blir fremstilt i skolens læreverk. Et viktig formål med boken er å gi konkrete eksempler på utforskende undervisning og mulige undervisningsstrategier for å kunne forebygge og motvirke fordommer i skolen i dag. Boken er forskningsbasert og inneholder bidrag fra en rekke ulike fagfelt. Bidragene er relevante for lærerutdanning, lektorutdanning og PPU. Boken er også aktuell for skoleledere, rådgivere og lærere både i ungdomsskolen og på videregående trinn.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Marie Steine von der Lippe

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Marie Lippe, von der
  • Tilknyttet:
    Redaktør
    ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen
1 - 1 av 1

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper.

Lomsdalen, Christian. 2021, Universitetsforlaget. UIBVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Balansekunst med Beyoncé. Å spille på fordommer for å bryte dem ned?

Undheim, Sissel. 2021, Universitetsforlaget. UIBVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Hvor går grensen? Læreres fortellinger om praksiser i møte med elevers nedsettende ytringer om minoritetsgrupper.

Myrebøe, Tonje; Røthing, Åse. 2021, Universitetsforlaget. OSLOMETVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Frå fellesskap til kompetanse. Integrasjon i læreplanverket 1974–2020.

Angell, Svein Ivar. 2021, Universitetsforlaget. UIBVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Vanliggjøringens potensial. Homofili og andre «fundamentale forskjeller». .

Hellesund, Tone. 2021, Universitetsforlaget. UIBVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 13 | Neste | Siste »