Cristin-resultat-ID: 1948870
Sist endret: 8. februar 2022, 10:39
NVI-rapporteringsår: 2021
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021

Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper

Bidragsytere:
  • Christian Lomsdalen

Bok

Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering
ISBN:
  • 9788215037400

Utgiver

Universitetsforlaget
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2021
Sider: 277 - 294
ISBN:
  • 9788215037400

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk • Religionsvitenskap, religionshistorie

Emneord

Mangfold og inkludering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Teologi og religionsvitenskap
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Motstridende rettigheter i klasserommet og fordommer mot enkeltgrupper

Sammendrag

Hvordan skal skolen håndtere det når foreldre på religiøst grunnlag ber om fritak fra en lærer? I dette kapittelet undersøker jeg hvordan inkludering og felles verdiformidling utfordres av enkeltfamilier. Jeg ser på hvordan fritaksparagrafen i opplæringsloven, §2-3a, har vært anvendt i en sak i Rogaland. I denne saken har et foreldrepar ansett det som problematisk at deres barn skal lære om seksuelt mangfold. En problemstilling som forsterkes av at faglæreren til eleven selv er homofil.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Christian Lomsdalen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for arkeologi, historie, kultur- og religionsvitenskap ved Universitetet i Bergen
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Fordommer i skolen : Gruppekonstruksjoner utenforskap og inkludering.

Lippe, von der, Marie. 2021, Universitetsforlaget. UIBVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1