Cristin-resultat-ID: 1954997
Sist endret: 26. januar 2022, 15:20
NVI-rapporteringsår: 2021
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2021

The Association between Toddlers’ Temperament and Well-Being in Norwegian Early Childhood Education and Care, and the Moderating Effect of Center-Based Daycare Process Quality.

Bidragsytere:
  • Catharina Petronella Johanna Van Trijp
  • Ratib Lekhal
  • May Britt Drugli
  • Veslemøy Rydland
  • Suzanne van Gils
  • Harriet J Vermeer
  • mfl.

Tidsskrift

Frontiers in Psychology
ISSN 1664-1078
e-ISSN 1664-1078
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2021
Publisert online: 2021
Volum: 12
Artikkelnummer: 763682
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85121611500

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

The Association between Toddlers’ Temperament and Well-Being in Norwegian Early Childhood Education and Care, and the Moderating Effect of Center-Based Daycare Process Quality.

Sammendrag

Children who experience well-being are engaging more confidently and positively with their caregiver(s) and peers, which helps them to profit more from available learning opportunities and support current and later life outcomes. The goodness-of-fit theory suggests that children’s well-being might be a result of the interplay between their temperament and the environment. However, there is a lack of studies that examined the association between children’s temperament and well-being in early childhood education and care (ECEC), and whether this association is affected by ECEC process quality. Using a multilevel random coefficient approach, this study examines the association between toddlers’ (N = 1,561) temperament (shyness, emotionality, sociability, and activity) and well-being in Norwegian ECEC and investigates whether process quality moderates this association. Results reveal an association between temperament and well-being. Staff-child conflict moderates the association between shyness and well-being, and between activity and well-being. Moreover, high emotional behavioral support moderates the association between activity and well-being. Extra attention should be paid by the staff to these children’s needs.

Bidragsytere

Catharina Petronella Johanna van Trijp

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Catharina Petronella Johanna Van Trijp
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI

Ratib Lekhal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo

May Britt Drugli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet
Aktiv cristin-person

Veslemøy Rydland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo

Suzanne van Gils

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »