Cristin-resultat-ID: 2015650
Sist endret: 7. april 2022, 21:43
Resultat
Doktorgradsavhandling
2022

Simuleringsbasert utdanning. Effekt av gjentakende simulering i sykepleierutdanningen

Bidragsytere:
  • Alette H. Svellingen

Utgiver/serie

Utgiver

Vid vitenskapelige høgskole Oslo

Serie

VID vitenskapelige høgskole - avhandlinger
ISSN 2535-3071

Om resultatet

Doktorgradsavhandling
Publiseringsår: 2022
Hefte: 36
Antall sider: 125
ISBN: 978-82-93490-97-5

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Simuleringsbasert utdanning. Effekt av gjentakende simulering i sykepleierutdanningen

Sammendrag

Doktorgradsavhandlingen undersøker simuleringsbasert utdanning, og effekten gjentakende simulering har på sykepleierstudentens læringsresultater og kompetanse. Avhandlingen er artikkel basert, bestående av to delstudier og en kappe. Kappen presenterer tidligere forskning, teoretiske perspektiver og metodologisk tilnærming til delstudiene. Avhandlingens tre publiserte forskningsartikler presenteres og diskuteres ut fra teoretiske perspektiver, tidligere forskning, begrensninger og mulighetsrom for videre forskning. Artikkel 1, systematisk litteraturstudie omhandler gjentakende simulering i sykepleierutdanningen. Oversiktsartikkelen presenterer 27 publiserte studier valgt på bakgrunn av inkluderings- og ekskluderingskriterier. Artikkelens primære funn ved gjentakende simulering er tematisk klassifisert; 1) tidsramme, 2) kontekst og antall scenarioer ved hver simuleringsdag, 3) gjentakende simulering relatert til klinisk praksis og 4) studentens læringsresultater. Sekundære funn peker på mangel av randomiserte studier og få studier som kartlegger læring over tid. Artikkel 2, en longitudinell randomisert kontrollert studie, undersøker sykepleierstudentens læringsresultater, handlingskompetanse og selvsikkerhet, fra deltakelse i gjentakende simulering. Simulering er gjennomført i fire studieemner i et treårig bachelorstudium, der studenten er aktiv deltaker i doble (intervensjonsgruppe) eller enkle (kontrollgruppe) scenarioer hver simuleringsdag. Kvantitative data er samlet inn ved baseline og etter hvert studieår. Dataene er analysert ved bruk av ANCOVA og lineære blandet effekt modeller der gjennomsnitt av handlingskompetanse og selvsikkerhet ved slutten av tredje studieår, er justert for kovariater (baseline). Gjennom hele studietiden rapporterer deltakerne å ha en fleksibel handlingskompetanse. Dataene viser ingen signifikant forskjell i handlingskompetanse mellom gruppene. Studentenes selvsikkerhet øker signifikant over tid, uavhengig av gruppetilhørighet. Artikkel 3 analyserer data fra longitudinell randomisert kontrollert studie. Prediktive faktorer for tredjeårsstudenters selvsikkerhet etter simuleringsdeltakelse, med doble eller enkle scenarioer, er undersøkt. Prediktive faktorer, bakgrunnsvariabler og selvsikkerhet, målt ved baseline, er sammenholdt med selvsikkerhet ved slutten av tredje studieår. Analysene viser ingen signifikant interaksjonseffekt mellom prediktive faktorer og selvsikkerhet. Studentens foretrukne læringsmodus er også analysert, der flertallet av studentene foretrekker konkret tilnærming til læring og refleksjon sammen med andre. Avhandlingens hovedbidrag er økt kunnskap om gjentakende simulering og hvordan læringsmetoden påvirker sykepleierstudentens kompetanse. Avhandlingen presenterer en modell som synliggjør hvordan gjentakende simulering som pedagogisk metode binder sammen utdanningsinstitusjonens mål, med studentens kompetanseutvikling gjennom læringsresultater. Gjentakende simulering har positiv effekt på studentens kompetanse, og er utført over varierende tidsrammer, fra uker, måneder, semester og år. Longitudinelle studier i utdanningsforskning er utfordrende, da deltakere faller fra og intervensjoner ikke er obligatorisk. Flere pedagogiske intervensjoner påvirker tredjeårsstudentenes sluttkompetanse, gjentakende simulering er en av strategiene. Ved innføring av gjentakende simulering i hele bachelorstudiet får studenten sammen med andre, utviklet kompetanse som samsvarer med helsevesenets krav og forventninger til utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie, som kan bidra til å ivareta pasientsikkerheten.

Tittel

Simulation-based education. The effect of multiple simulation sessions in nurse education

Sammendrag

This doctoral thesis examines simulation-based education, the effect of multiple simulation sessions on nursing students’ competence. The article-based thesis consists of three independent research articles and a synopsis. The synopsis includes a discussion of research on nursing competence and the use of simulation-based education in nursing education, an overview of the study’s theoretical perspective, a description of the applied methodology, and a summary of the three research articles. Finally, the synopsis ends with a discussion of the implications of the study’s main findings along with study limitations and potential for further research. Paper 1, a mixed study systematic review, included in total, 27 studies based on inclusion and exclusion criteria. Four themes were identified; 1) students participated in multiple simulation sessions, over weeks to years, 2) which included 1–4 scenarios in various nursing contexts, 3) simulations were used to prepare for, or partly replace, students’ clinical practice, and 4) learning was described in terms of knowledge, competence, and confidence. The review presents few studies of multiple simulations experienced over more than a year, and there are few randomized studies. Paper 2 is a longitudinal randomised controlled trial, collecting data four times throughout a 3-year nursing program; at the beginning of the second semester as a baseline and at the end of each of the following academic years. Students experienced either a single (control) or a double (intervention) set of simulation scenarios in four simulation days, including several simulation scenarios for each session. The effect was assessed by analysis of covariance and linear regression, with the measure at the end of the third academic year depending on the group adjusted for the measure at baseline; pre-test scores were the covariates. The results showed no significant differences between double vs single scenario sessions on clinical decision-making score or self-confidence score. However, the overall self-confidence scores increased significantly over time. Paper 3 is part of a more extensive study (paper 2) examining the effect of simulation-based education, aiming to examine and describe predictors of self-confidence among nursing students attending multiple simulation-based education sessions during a bachelor program. The predictors were the background variables age, gender, former education and work experience, former experience in simulation-based education, and student’s learning mode. The corresponding baseline value was used as the predictor of overall score, as well as all subscales of self-confidence. The student’s preferred learning style at baseline and the end of the educational program were also analyzed. No significant interaction effects were found between the students’ self-confidence at the end of the educational program and predictive factors favoring a double set of simulation scenarios. A majority of participants preferred a concrete learning mode at baseline. The main contribution of the thesis is increased knowledge about multiple simulation sessions and the effect on nursing students’ competence. Multiple simulation sessions impact nursing students’ competence, implemented in various time frames, over weeks, months, semesters, and years. Longitudinal studies in educational research are a challenge, due to drop out, not mandatory interventions and several pedagogical interventions affecting the competence of graduating students’ Multiple simulation sessions is one of the strategies. By implementing multiple simulation sessions throughout the bachelor program, the student learning with peers, develops the competence corresponding with the expectations of the health care services, ensuring patient safety.

Bidragsytere

Alette H. Svellingen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie ved VID vitenskapelige høgskole

Guttorm Brattebø

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Klinisk institutt 1 ved Universitetet i Bergen

Kari Røykenes

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for sykepleie ved VID vitenskapelige høgskole
1 - 3 av 3