Cristin-resultat-ID: 2049479
Sist endret: 28. november 2022, 12:45
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning

Bidragsytere:
  • Marthe Berg Andresen Reffhaug
  • Kirsti Marie Jegstad og
  • Emilia Andersson-Bakken

Tidsskrift

Acta Didactica Norden (ADNO)
ISSN 2535-8219
e-ISSN 2535-8219
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Volum: 16
Hefte: 2
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85140296833

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning

Sammendrag

Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av læreplanen, lærerne. Vi ønsker i denne artikkelen å undersøke barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning ved å svare på følgende forskningsspørsmål: Hvilke perspektiver på kritisk tenkning vektlegger barne­trinnslærere, og hvordan beskriver de arbeidet med kritisk tenkning i klasserommet? For å svare på spørsmålene gjør vi en innholdsanalyse, der vi undersøker hvordan perspek­tiver på kritisk tenkning hentet fra teori og forskning kommer til syne i intervjuer med elleve barnetrinnslærere. Kategoriene er holdninger, kildevurdering, argumentasjon, perspektivmangfold, sammenhengsforståelse, makt, kunnskapssyn og kontekstuali­sering. Funnene viser at lærerne samlet sett er oppmerksomme på de fleste perspek­tivene av kritisk tenkning. Den enkelte lærer går imidlertid ikke så dypt innenfor hvert av dem. Dette tyder på at de forstår noen perspektiver på kritisk tenkning, men også at de ikke er bevisst andre perspektiver. Videre har vi sett at barnetrinnlærerne har ulikt syn på hva som bør vektlegges når det kommer til kritisk tenkning, noe som handler om hvilket kunnskapssyn de legger til grunn og hvordan de ser sin egen rolle i klasse­rommet. Dessuten tydeliggjør analysen at man trenger et egnet innhold for å jobbe med kritisk tenkning med elever, og at barnetrinnslærere trenger mer kunnskap om mulig­hetene for å tilrettelegge for kritisk tenkning i klasserommet.

Tittel

Critical thinking – from intention to realization: An analysis of primary teachers’ understanding of critical thinking

Tittel

Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning: En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning

Bidragsytere

Marthe Berg Andresen Reffhaug

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kirsti Marie Jegstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Emilia Andersson-Bakken

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3