Cristin-resultat-ID: 2109571
Sist endret: 20. januar 2023, 09:52
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?

Bidragsytere:
  • Margunn Serigstad Dahle
  • Hans-Olav Hodøl
  • Trude Kyrkjebø og
  • Øyvind Økland

Tidsskrift

Prismet
ISSN 0032-8847
e-ISSN 2535-311X
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2023
Trykket: 2022
Volum: 73
Hefte: 4
Sider: 279 - 296
Open Access

Klassifisering

Emneord

Barnehage • Digitale medier • Danning • Mediepedagogikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehage og hjem – et forsømt område?

Sammendrag

Artikkelen utforsker barns skjermbruk som tema i samarbeidet mellom barnehagen og barnets hjem. På bakgrunn av en kartlegging av foreldres holdninger til barnehagens rolle når det gjelder 4–6-åringers skjermbruk, diskuteres samarbeidet mellom barnehage og hjem, i lys av danningsoppdraget og med mediepedagogikk som ramme. Studien synliggjør at barnehagen må være tettere på barns skjermbruk, som integrert del av samarbeidet med foreldrene. Ved å se barns skjermbruk som et felles anliggende, kan temaet være et moment som styrker dette samarbeidet, til barnets beste. Med forankring i danning som en kjerneoppgave i barnehagens virksomhet, synes dette å være en tematikk som bør få økt oppmerksomhet.

Bidragsytere

Margunn Serigstad Dahle

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for teologi, religion og filosofi ved NLA Høgskolen

Hans-Olav Hodøl

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
Aktiv cristin-person

Trude Kyrkjebø

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktiv cristin-person

Øyvind Økland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosialfag ved Høgskulen i Volda
1 - 4 av 4