Cristin-resultat-ID: 2122227
Sist endret: 8. februar 2023, 13:08
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Læremiddelbruk i litteraturundervisningen – en sammenligning av dansk og norsk grunnskolepraksis

Bidragsytere:
  • Ida Lodding Gabrielsen og
  • Oksbjerg Marianne

Tidsskrift

Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052
e-ISSN 1504-2987
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Trykket: 2022
Volum: 106
Hefte: 1
Sider: 56 - 68

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Læremiddelbruk i litteraturundervisningen – en sammenligning av dansk og norsk grunnskolepraksis

Sammendrag

To nye studier av litteraturundervisning og bruk av læremidler har sett på hvordan litteraturundervisning begrunnes og praktiseres i Danmark og Norge. På bakgrunn av funn fra de to studiene retter vi i denne artikkelen søkelyset mot læremidlenes didaktiske betydning for litteraturundervisning.

Tittel

The use of learning materials in the teaching of literature – a comparison of Danish and Norwegian instructional practices

Sammendrag

Two recent studies on instruction related to literary texts and the use of teaching resources have examined how literature instruction is justified and practiced in Denmark and Norway. Drawing on findings from these studies, we aim to shed some light on the didactical implication teaching resources have on the literature instruction.

Bidragsytere

Ida Lodding Gabrielsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo

Oksbjerg Marianne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Professionshøjskolen University College Nordjylland
1 - 2 av 2