Cristin-resultat-ID: 2156515
Sist endret: 26. oktober 2023, 14:44
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religionsdidaktiske innføringsbøker

Bidragsytere:
  • Synnøve Markeng

Tidsskrift

Prismet
ISSN 0032-8847
e-ISSN 2535-311X
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Volum: 74
Hefte: 1-2
Sider: 5 - 19
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Andre pedagogiske fag • Fagdidaktikk • Religionsvitenskap, religionshistorie

Emneord

Hellige skrifter • Allmennlærerutdanning • Religionsdidaktikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Arbeid med religiøse skrifter i mangfoldige klasserom. En undersøkelse av religionsdidaktiske innføringsbøker

Sammendrag

Denne artikkelen undersøker hvilken kunnskap om og forståelse av religiøse skrifter som presenteres i syv religionsdidaktiske innføringsbøker, utgitt mellom 1997 og 2021. Artikkelens teoretiske rammeverk bygger på James Watts’ begreper som beskriver ritualisering av det han omtaler som ikoniske skrifter. Analyser av innføringsbøkene viser en vektlegging av arbeid med den semantiske dimensjonen, det vil si det tekstlige meningsinnholdet. Bøkene beskriver også forslag til arbeid med en ekspressiv dimensjon, som vil si visuelle, lydlige eller grafiske uttrykk av tekstene (for eksempel kunst, resitasjon og filmatiseringer). En ikonisk dimensjon, altså en særskilt behandling av skriftene, er ikke diskutert i arbeidet med religiøse skrifter i innføringsbøkene. Imidlertid er oppfordringene til varsomhet noe ulik i møte med en semantisk og en ekspressiv dimensjon. Artikkelen diskuterer hvordan en protestantisk forforståelse av religiøse tekster, hensyn til et økende religionsmangfold og en tydeligere vitenskapelig forankring av metodene kan belyse hvorfor disse forestillingene er videreført i innføringsbøkenes beskrivelser.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Synnøve Markeng

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnsfag, religion og etikk ved Høgskolen i Innlandet
1 - 1 av 1