Cristin-resultat-ID: 2168611
Sist endret: 25. oktober 2023, 19:42
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Much More Than Refurnishing! How Leadership Matters When Transforming Physical Environments for Play.

Bidragsytere:
  • Randi Evenstad og
  • Maria Brennhovd

Tidsskrift

Nordisk barnehageforskning
ISSN 1890-9167
e-ISSN 1890-9167
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Trykket: 2023
Volum: 20
Hefte: 4
Sider: 1 - 24
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Much More Than Refurnishing! How Leadership Matters When Transforming Physical Environments for Play.

Sammendrag

This study investigates aspects of leadership in projects intended to improve the physical indoor and outdoor play environments in kindergartens. The study is based on 16 interviews with head teachers and pedagogical leaders in eight kindergartens across Norway, focusing on their experiences as leaders during these projects. The kindergartens and the authors are involved in the research project EnCompetence (Sandseter, 2017). The purpose of this study is to highlight aspects of leadership that are crucial when transforming physical environments for play and to identify the challenges and success factors in such processes. Analysis of the interviews demonstrates that improving a physical environment involves a series of complex and demanding processes directly affected by leadership. Moreover, it shows that physical changes involve not only environments and materials, but also basic pedagogical issues. The results are discussed related to theories of leadership, learning organizations and leadership for change.

Tittel

Mer enn bare ommøblering! Hvordan ledelse har betydning når det fysiske lekemiljøet transformeres

Sammendrag

I denne artikkelen undersøker vi hvordan ledelse har betydning når personalet i barnehagen endrer og utvikler det fysiske lekemiljøet. Åtte barnehager i Norge deltok i et tverrfaglig pro- sjekt med landskapsarkitekt, arkitekt og forskere fra barnehagefeltet, der målet var å utvikle kunnskap om planlegging og utvikling av barnehagens fysiske lekemiljø, inne og ute. Studien bygger på kvalitative intervjuer med åtte styrere og åtte pedagogiske ledere. De pedagogiske lederne hadde en rolle som medforskere i prosjektene i den enkelte barne- hage. Ut fra intervjuene setter vi søkelys på erfaringene med å lede utviklingsprosjektene i egen barnehage. Analysen synliggjør ulike aspekter ved ledelse, samt utfordringer og suk- sessfaktorer lederne opplevde i arbeidet med å forbedre det fysiske lekemiljøet. Resultatene drøftes i lys av ledelsesteorier, teorier om endringsarbeid og om barnehagen som lærende organisasjon.Studien viser at styrerne og de pedagogiske lederne erfarte komplekse og utfordrende ledelsesoppgaver. Den viser også at fysiske endringer ikke bare involverer miljø og materialer, men at transformering av det fysiske miljøet krever kompetanse, eierskap og bevisstgjøring. I en hektisk og utfordrende barnehagehverdag krever prosjektet med å forbedre barnehagens lekemiljø ledere som er aktive og involverte. Styrerne ser ut til å ha en særlig viktig rolle for måloppnåelse i dette endringsarbeidet. Våre konklusjoner er at ledelse, både på avdelings- og organisasjonsnivå, har stor betyd- ning når det skal gjøres endringer i det fysiske miljøet. Det er behov for ledere som er aktivt involvert gjennom hele prosjektet, og som jobber på ulike måter for å oppnå gode endringer sammen med resten av personalet. Prosjektet med å utvikle det fysiske miljøet kan aktivere grunnleggende pedagogiske diskusjoner. For eksempel kan diskusjoner om begrunnelser for høye eller lave bord være en døråpner for refleksjoner om syn på barn og lek, og om personalets roller og oppgaver. Derfor kan vi konkludere med at å endre det fysiske miljøet innebærer mye mer enn bare å ommøblere.

Bidragsytere

Inaktiv cristin-person

Randi Evenstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Maria Brennhovd

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2