Cristin-resultat-ID: 2182872
Sist endret: 14. februar 2024, 15:57
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Does thrive by three, a quality-building intervention in childcare centres, strengthen children’s language skills?

Bidragsytere:
  • Ratib Lekhal
  • May Britt Drugli
  • Lisa-Marie Karlsen
  • Stian Lydersen og
  • Elisabet Solheim Buøen

Tidsskrift

European Early Childhood Education Research Journal
ISSN 1350-293X
e-ISSN 1752-1807
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Sider: 1 - 16
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85172132434

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Does thrive by three, a quality-building intervention in childcare centres, strengthen children’s language skills?

Sammendrag

This study examined the effectiveness of the Thrive by Three intervention for 1- to 3-year-old’s language development. Data from 78 childcare centres, 187 toddler classrooms, and 1561 children (91.4% native Norwegian) were included. Results revealed that children in the intervention group had slightly steeper language development than those in the control group, but the difference was not statistically significant. Since previous studies find language stimulation in childcare to differ based on gender, we also examined if the Thrive by Three intervention affected boys and girls differently. We found that effects of the intervention were only present for girls’ language development. Girls in the intervention group had an increase of 17 more words from baseline to post-intervention than those in the control group. There was no statistical difference in change of boys’ language development between the intervention and control group. Results are discussed in light of theories and literature that may explain our findings.

Bidragsytere

Ratib Lekhal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI

May Britt Drugli

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lisa-Marie Karlsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo

Stian Lydersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Elisabet Solheim Buøen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Seksjon sped- og småbarn ved RBUP Øst og Sør
1 - 5 av 5