Cristin-resultat-ID: 257716
Sist endret: 27. juni 2017, 10:59
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2005

BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio system for Meaningful Learning

Bidragsytere:
  • Lisbet Rønningsbakk

Presentasjon

Navn på arrangementet: ePortfolio 2005
Sted: University of Cambride, ENGLAND
Dato fra: 26. oktober 2005
Dato til: 28. oktober 2005

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2005

Importkilder

ForskDok-ID: r08009117

Klassifisering

Emneord

IKT • Læring • Vurdering • Mappevurdering

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio system for Meaningful Learning

Sammendrag

Presentasjonen viser BrainBank Learning, et web-basert læringsverktøy for konstruksjon av individuelle emnekart (Topic Maps). Applikasjonen er utviklet og inspirert av konstruktivistisk læringsteori og har som hensikt å utvikle meaningful learning og gode læringsstrategier. Jeg vil også presentere erfaringer fra forsknings- og praksisfeltet i bruk av applikasjonen. Læringsverktøyet blir også beskrevet som et alternativ for digital mappebygging gjennom muligheten for å lenke eksterne og egenproduserte læringsressurser til elevens kunnskapsindeks. Applikasjonen diskuteres også i forhold til moderne vurderingsformer som mappevurdering. Til slutt blir versjon 3.0, som lanseres til høsten, presentert, der ny funksjonalitet utvikler BrainBank Learning i retning av et moderne E-portefolioverktøy The presentation will show BrainBank Learning, a web based learning tool for building of individual topic maps. The application is developed inspired by constructivist learning strategies, and has as a purpose to support so called meaningful learning and good learning strategies. I also want to present experiences from research and practice when it comes to use of BrainBank Learning. The learning tool is described as a way to build the user's e-portfolio by linking external and produced learning resources to the learner_s knowledge map. The application is also discussed in relation to modern evaluation methods like evaluation of the learner's e-portfolio. Finally, version 3.0 of BrainBank Learning is presented, included some new features, taking the application even further in the direction of being a modern toll for e-portfolio.

Bidragsytere

Lisbet Rønningsbakk

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 1 av 1