Cristin-prosjekt-ID: 522860
Sist endret: 14. april 2020, 11:08

Cristin-prosjekt-ID: 522860
Sist endret: 14. april 2020, 11:08
Prosjekt

IKT og læring. Hvordan påvirkes elevenes læringsarbeid når de bruker IKT?

prosjektleder

Lisbet Rønningsbakk
ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap • Pedagogiske fag

Emneord

IKT og læring

Kategorier

Prosjektkategori

  • Doktorgradsprosjekt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 20. august 2007 Slutt: 31. juli 2017

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

IKT og læring. Hvordan påvirkes elevenes læringsarbeid når de bruker IKT?

Vitenskapelig sammendrag

Det er problematisk å studere elevers læringsutbytte på en måte som gjør det mulig å utforske det spesifikke som ny teknologi bidrar med i skolens undervisning. Elevenes læring er ikke direkte tilgjengelig og observerbar, og må betraktes som fenomen. Dette innebærer at læringsutbyttet kun kan identifiseres gjennom ulike “kjennetegn” som indikerer at eleven lærer. I praksis er man blitt vant til å se elevens læringsutbytte som synonymt med elevens målbare prestasjoner, men elevene får også læringsutbytte som ikke er målbart med dagens verktøy når de bruker ny teknologi. Prosjektet retter fokus mot det elevene faktisk gjør mens de jobber med undervisningsrelatert arbeid, læringsarbeidet, et fokus som betrakter problemfeltet fra et didaktisk perspektiv, der jeg har tilgang til begreper som gjør det mulig å identifisere hvordan digitale verktøy gjør endringer i måten elevene arbeider på i undervisningen og diskurser som kan bidra til å analysere dette ut fra ulike perspektiver.

Mine forskningsspørsmål er “Hvordan påvirkes elevenes læringsarbeid når de bruker IKT?”, med underspørsmålene:  

  • På hvilken måte og i hvilken grad får IKT-støttet læringsarbeid didaktiske konsekvenser, med særlig vekt på kategoriene innhold, arbeidsmåter og vurdering

  • Hvordan påvirkes elevrollen ved bruk av IKT i undervisning og læring?

Prosjektet er knyttet til et pågående phd-studium

Metode

Studien er en casestudie av hvordan to klasser på to skoler har brukt IKT i undervisningen gjennom et år, og det empiriske materialet som studien bygger på er samlet inn gjennom deltakende observasjon, intervjuer med skoleledere, lærere og elever, kvantitative undersøkelser blant elever og lærere, og en rekke dokumentsturider.

Tittel

IKT og læring. Korleis blir elevane sitt læringsarbeid påvirka når dei brukar IKT i undervisninga?

prosjektdeltakere

prosjektleder

Lisbet Rønningsbakk

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Digitale læringshistorier fra skolen. Hvordan kan bruk av digitale verktøy støtte elevenes læring i skolen?

Rønningsbakk, Lisbet. 2012, Tapir Akademisk Forlag. UITVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Stories of digital learning. How do ICT affect the way students work and learn in school?

Rønningsbakk, Lisbet. 2011, of International contest of profession-oriented informative and research projects . UITVitenskapelig foredrag

Digitale læringshistorier fra skolen. Bruk av digitale verktøy som støtte til elevenes læring.

Rønningsbakk, Lisbet. 2011, FOU i praksis 2011. UITVitenskapelig foredrag

BrainBank Learning - a Topic Maps E-portfolio system for Meaningful Learning.

Rønningsbakk, Lisbet. 2005, ePortfolio 2005. UITVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 14 | Neste | Siste »