Det er problematisk å studere elevers læringsutbytte på en måte som gjør det mulig å utforske det spesifikke som ny teknologi bidrar med i skolens undervisning. Elevenes læring er ikke direkte tilgjengelig og observerbar, og må betraktes som fenomen. Dette innebærer at læringsutbyttet kun kan identifiseres gjennom ulike “kjennetegn” som indikerer at eleven lærer. I praksis er man blitt vant til å se elevens læringsutbytte som synonymt med elevens målbare prestasjoner, men elevene får også læringsutbytte som ikke er målbart med dagens verktøy når de bruker ny teknologi. Prosjektet retter fokus mot det elevene faktisk gjør mens de jobber med undervisningsrelatert arbeid, læringsarbeidet, et fokus som betrakter problemfeltet fra et didaktisk perspektiv, der jeg har tilgang til begreper som gjør det mulig å identifisere hvordan digitale verktøy gjør endringer i måten elevene arbeider på i undervisningen og diskurser som kan bidra til å analysere dette ut fra ulike perspektiver.
Mine forskningsspørsmål er “Hvordan påvirkes elevenes læringsarbeid når de bruker IKT?”, med underspørsmålene:
-
På hvilken måte og i hvilken grad får IKT-støttet læringsarbeid didaktiske konsekvenser, med særlig vekt på kategoriene innhold, arbeidsmåter og vurdering
-
Hvordan påvirkes elevrollen ved bruk av IKT i undervisning og læring?
Prosjektet er knyttet til et pågående phd-studium