Sammendrag
Mitt hovedanliggende med denne artikkelen er å vise hvordan forutsetningene for å bedrive skoleledelse har endret seg fundamentalt over de siste hundre år. Det er to endringer jeg særlig fokuserer på: For det første at skolelederrollen og dermed lederens profesjonsidentitet har endret seg, for det andre at skolen som organisasjon er så forandret. Det konkluderes med at detet stiller nye krav til skoleledere, men også til lærere. Det å utvikle faglig sterke enkeltlærere med gode pedagogiske ferdigheter fremdeles er en nødvendig, men ikke lenger en tilstrekkelig forutsetning for å skape gode skoler. I tillegg må en profesjonell organisasjonskunnskap; en kunnskap om hva det innebærer å arbeide som lærer i en skoleorganisasjon og ikke bare i et klasserom, inn i lærerutdanningen. Gode skoleorganisasjoner understøtter god undervisning som skaper god læring. Å skape gode skoler er derfor en for viktig oppgave til å overlates til lederne alene.
Vis fullstendig beskrivelse