Cristin-resultat-ID: 656629
Sist endret: 30. mai 2017, 11:09
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009

Introduksjon: Skoleledere under press

Bidragsytere:
  • Roy Asle Andreassen
  • Einar M. Skaalvik og
  • Eirik J. Irgens

Bok

Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen
ISBN:
  • 978-82-519-2319-4

Utgiver

Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2009
Sider: 13 - 22
ISBN:
  • 978-82-519-2319-4

Importkilder

ForskDok-ID: r09018266

Klassifisering

Emneord

Skoleledelse • Kompetanse

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Introduksjon: Skoleledere under press

Sammendrag

Ledere settes i endringstider under press, og forskning om skoleledelse viser at målkonflikter, krysspress og dilemmaer er framtredende trekk ved skoleledernes hverdag (Fevolden & Lillejord, 2005; Lillejord, 2003; Møller, 1996; Tiller, 1990, 1999). Under slike forhold kan ledere som primært baserer seg på administrative rutiner og standardiserte løsninger skape flere problemer enn de løser. Skoleledere trenger da en ledelseskompetanse som er rettet mot de spesifikke utfordringer som kjennetegner den kontekst de har ansvar for å utøve ledelse innenfor - nemlig skolen som organisasjon.

Tittel

Introduksjon: Skoleledere under press

Sammendrag

Ledere settes i endringstider under press, og forskning om skoleledelse viser at målkonflikter, krysspress og dilemmaer er framtredende trekk ved skoleledernes hverdag (Fevolden & Lillejord, 2005; Lillejord, 2003; Møller, 1996; Tiller, 1990, 1999). Under slike forhold kan ledere som primært baserer seg på administrative rutiner og standardiserte løsninger skape flere problemer enn de løser. Skoleledere trenger da en ledelseskompetanse som er rettet mot de spesifikke utfordringer som kjennetegner den kontekst de har ansvar for å utøve ledelse innenfor - nemlig skolen som organisasjon.

Bidragsytere

Roy Asle Andreassen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for planlegging, administrasjon og skuleretta samfunnsfag ved Høgskulen i Volda

Einar Skaalvik

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Einar M. Skaalvik
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Eirik J. Irgens

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet
1 - 3 av 3

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Skoleledelse. Betingelser for læring og ledelse i skolen.

Andreassen, Roy Asle; Irgens, Eirik J.; Skaalvik, Einar Melgren. 2009, Tapir Akademisk Forlag. HVO, NORD, NTNU, UCSYDVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1