Cristin-resultat-ID: 696418
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2007

Å erobre sjangerkompetanse: blikk inn i et skrivende 4. klasserom

Bidragsytere:
  • Harald Morten Iversen

Presentasjon

Navn på arrangementet: FoU i praksis
Sted: Trondheim
Dato fra: 19. april 2007
Dato til: 20. april 2007

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2007

Importkilder

ForskDok-ID: r07011030

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å erobre sjangerkompetanse: blikk inn i et skrivende 4. klasserom

Sammendrag

Hensikten med denne presentasjonen er å gi et blikk inn i et fjerdeklasserom - et blikk på en skriveprosess, på en elevtekst vokst ut av en tverrfaglig, sjangerstyrt kontekst. Jeg vil vise hvordan en elev erobrer kompetanse i skriving, særlig sjangerkompetanse, gjennom å skrive. I dette tilfellet handler det om teksttypen egentlig fortelling (Skjelbred 2006), og kompetansebygging skjer gjennom en styrt skriveprosess. Sentralt i skriveprosessen er en tofaglig førskrivefase, der lesing av fortellinger i fagene norsk og KRL inngår. Sentralt i analysen er en tekstlingvistisk lesing av elevteksten. Jeg ønsker med det å belyse en av fjerdeklassingens nyervervede tekstkompetanser; å lage egentlig fortelling. Jeg observerer hvordan eleven innfrir forventninger stilt gjennom førskrivefase og oppgaveformulering. Jeg fokuserer på organiseringen i ulike tekstdeler og ser hvordan tekstdelene er representasjoner av elevens nye innsikt og ferdighet i og kunnskap om denne bestemte typen narrativ. Elevens innsikt uttrykkes ikke på metanivå, men direkte gjennom den skrevne teksten. Jeg viser hvordan setningsbinding og forskjellige typer referentkopling skaper sammenheng i de lineære partiene og sammenholder dette med hvordan de hierarkisk oppbygde tekstdelene konstitueres og koples sammen gjennom andre sammenhengsmekanismer. Viktig i prosjektet vil også være en påpeking av forskjellige språkdomener hos eleven. Et nøytralt hverdagsspråklig domene avløses av et mer spesifisert språkdomene. Domeneskiftet korresponderer med overgang til ny tekstdel, nemlig fortellingas høydepunkt eller plot (Senje & Skjong 2006), som "fordrer" et annet språkdomene, eller en kan si at konvensjoner gjør et domeneskifte naturlig. At fjerdeklassetekster ofte er multimodale, demonstreres også i analysen, da tegninger er nært sammenføyd med den verbalspråklige teksten. Summen av tekst og tegning utgjør altså mer enn tekst og tegning hver for seg. Språkforskeren M. Hallidays syn på kunnskapsbygging gjennom språk og tekst ligger til grunn for synsmåtene i prosjektet. Kunnskapsløftet 2006 er som kjent i stor grad i pakt med Hallidays teorier, og de skisserte arbeidsmåtene samsvarer med de arbeidsmåter som er anbefalt i læreplan LK06. Jeg mener en slik elevtekstanalyse anskueliggjør hvordan tekstkunnskap kan tilegnes, og innsikt i slike læreprosesser har relevans for videre skriveundervisning.

Bidragsytere

Harald Morten Iversen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1