Sammendrag
Høsten 2006 ble det i samarbeid mellom HiST ALT, DMMH, PLU/NTNU og fjorten barnehager og skoler i Sør-Trøndelag satt i gang et større prosjekt om skriving som grunnleggende ferdighet i ulike fag fra barnehage til videregående skole. Et av de fagene som er med i prosjektet, er naturfag/natur- og miljøfag. I dette paperet tar vi særlig for oss sjangeren forsøksrapport i natur- og miljøfaget på ungdomstrinnet (10. årstrinn). Vi spør hva som kjennetegner sjangeren forsøksrapport på ungdomstrinnet - med sideblikk på tilsvarende skriving på mellomtrinn og på høyere nivå (vgs, universitet osv). Med utgangspunkt i Hallidays og Martins beskrivelse (1993) av hva som kjennetegner naturvitenskapelig skriving, ser vi på hvordan noen elever på 10. årstrinn uttrykker seg når de skal rapportere fra et forsøk i kjemi. Studien bygger særlig på innsamlete elevtekster og på intervju med elever og lærer om denne skrivingen. I tillegg har vi klasseromsobservasjoner og den læreboka elevene brukte. I paperet viser vi hvordan ulike elever forholder seg til de normene for naturfaglig skriving som læreren forvalter, for eksempel ideal om å skrive kort, presist og upersonlig, et stil-ideal som kan være ganske annerledes enn det de møter i skriving i andre fag, som norsk. I forlengelsen av paperet ligger det blant annet en diskusjon om når og hvordan elever skal lære seg naturvitenskapelige tekstnormer (jf. Martin 1993). Et metodisk poeng er forskningssamarbeidet mellom en forsker med naturvitenskapelig bakgrunn, en med tekstvitenskapelig bakgrunn (norsk) og en lærer på ungdomstrinnet: hva ser vi i elevers skriving ut fra våre ulike perspektiv?
Vis fullstendig beskrivelse