Sammendrag
Et forsknings- og utviklingsprosjekt med tittel: Læringsfellesskap i matematikk (Learning Communities in Mathematics) bygger på teori om inquiry-fellesskap. Tolv didaktikere ved en høgskole arbeider sammen med 30 matematikklærere i åtte skoler på alle klassetrinn fra første til 11. trinn. Prosjektet har engasjert seg i å utvikle undervisning og læring i matematikk i klassene og gjennomføre forskning på utviklingsprosessen. En beskrivelse av en case knyttet til et team med tre lærere i en av de videregående skolene, følges gjennom det første året i prosjektet. Kapitlet starter med en oversikt over prosjektets teoretiske bakgrunn, grunnleggende ide og implementering. Casen blir så beskrevet med illustrasjoner fra prosjektmøter, verksteder og aktiviteter i klassene. Disse blir nøye studert med tanke på utbytte av utviklingsarbeidet, læring som finner sted innenfor teamet av didaktikere og hvilken kunnskap som er vunnet gjennom arbeidet.
Vis fullstendig beskrivelse