Cristin-resultat-ID: 708162
Sist endret: 12. januar 2008, 00:00
NVI-rapporteringsår: 2007
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007

Utvikling av Inquiry community for å forbedre undervisning og læring i matematikk: Didaktikere og lærere arbeider sammen

Bidragsytere:
  • Anne Berit Fuglestad
  • Simon Goodchild
  • Barbara Jaworski og
  • May Britt Postholm

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2007
Hefte: 2
Sider: 172
Revidert utgave

Importkilder

ForskDok-ID: r07010469

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utvikling av Inquiry community for å forbedre undervisning og læring i matematikk: Didaktikere og lærere arbeider sammen

Sammendrag

Et forsknings- og utviklingsprosjekt med tittel: Læringsfellesskap i matematikk (Learning Communities in Mathematics) bygger på teori om inquiry-fellesskap. Tolv didaktikere ved en høgskole arbeider sammen med 30 matematikklærere i åtte skoler på alle klassetrinn fra første til 11. trinn. Prosjektet har engasjert seg i å utvikle undervisning og læring i matematikk i klassene og gjennomføre forskning på utviklingsprosessen. En beskrivelse av en case knyttet til et team med tre lærere i en av de videregående skolene, følges gjennom det første året i prosjektet. Kapitlet starter med en oversikt over prosjektets teoretiske bakgrunn, grunnleggende ide og implementering. Casen blir så beskrevet med illustrasjoner fra prosjektmøter, verksteder og aktiviteter i klassene. Disse blir nøye studert med tanke på utbytte av utviklingsarbeidet, læring som finner sted innenfor teamet av didaktikere og hvilken kunnskap som er vunnet gjennom arbeidet.

Bidragsytere

Anne Berit Fuglestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Simon Goodchild

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

Barbara Jaworski

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder

May Britt Postholm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 4 av 4

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Forsk Med! Lærere og forskere i læringsarbeid.

2007, N.W. Damm & Sønn ASA. Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1