Cristin-resultat-ID: 901796
Sist endret: 18. oktober 2016, 11:19
NVI-rapporteringsår: 2011
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011

Studentenes opplevelse av studiene og deres studievaner

Bidragsytere:
  • Kristel Bye Johansen og
  • Carl Fredrik Dons

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2011
Sider: 69 - 80
ISBN:
  • 978-82-519-2730-7

Importkilder

Bibsys-ID: 112910238

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap

Emneord

Studenter • Studiekvalitet

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Studentenes opplevelse av studiene og deres studievaner

Sammendrag

Denne artikkelen ser på studiekvalitet i lærerutdanningen. Gjennom en pilotundersøkelse har vi undersøkt studentenes studievaner og hvordan studentene opplever sine studier. Resultatene viste at studentenes opplevelse av forelesningene hadde større sammenheng med det faglige aspektet ved studiesituasjonen (mestring, innsats, indre motivasjon og læringsutbytte) enn med deres opplevelse av studiemiljøet (relasjoner til medstudentene og til faglærerne). Et overraskende funn var at heltidsstudentene og deltidsstudentene brukte tilnærmet like mange timer pr uke på selvstudier. Dette til tross for at deltidsstudentene (naturlig nok) brukte flere timer pr uke enn heltidsstudentene på lønnet arbeid. Samtidig merket vi oss at deltidsstudentene i langt større grad enn heltidsstudentene oppga at arbeidet (lønnet) de hadde var relevant i forhold til påbegynt utdanning. Utvalget bestod av 251 studenter.

Bidragsytere

Kristel Bye Johansen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Carl Fredrik Dons

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

Hoel, Torlaug Løkensgard; Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Wæge, Kjersti. 2011, Tapir Akademisk Forlag. DMMH, NORD, NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1