Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
901796
Sist endret:
18. oktober 2016, 11:19
NVI-rapporteringsår:
2011
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
Studentenes opplevelse av studiene og deres studievaner
Kristel Bye Johansen
og
Carl Fredrik Dons
Bok
Bok
FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning
ISBN:
978-82-519-2730-7
Utgiver
Tapir Akademisk Forlag
NVI-nivå 0
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2011
Sider: 69 - 80
ISBN:
978-82-519-2730-7
Lenker
Lenker
ORIA
Søk i ORIA med 978-82-519-2730-7
Importkilder
Importkilder
Bibsys-ID: 112910238
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Samfunnsvitenskap
Emneord
Studenter • Studiekvalitet
Fagfelt (NPI)
Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Studentenes opplevelse av studiene og deres studievaner
Sammendrag
Denne artikkelen ser på studiekvalitet i lærerutdanningen. Gjennom en pilotundersøkelse har vi undersøkt studentenes studievaner og hvordan studentene opplever sine studier. Resultatene viste at studentenes opplevelse av forelesningene hadde større sammenheng med det faglige aspektet ved studiesituasjonen (mestring, innsats, indre motivasjon og læringsutbytte) enn med deres opplevelse av studiemiljøet (relasjoner til medstudentene og til faglærerne). Et overraskende funn var at heltidsstudentene og deltidsstudentene brukte tilnærmet like mange timer pr uke på selvstudier. Dette til tross for at deltidsstudentene (naturlig nok) brukte flere timer pr uke enn heltidsstudentene på lønnet arbeid. Samtidig merket vi oss at deltidsstudentene i langt større grad enn heltidsstudentene oppga at arbeidet (lønnet) de hadde var relevant i forhold til påbegynt utdanning. Utvalget bestod av 251 studenter.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Kristel Bye Johansen
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Carl Fredrik Dons
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
2
av
2
Resultatet er en del av
Resultatet er en del av
FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
Hoel, Torlaug Løkensgard; Guldal, Tale M.; Dons, Carl Fredrik; Sagberg, Sturla; Solhaug, Trond; Wæge, Kjersti. 2011, Tapir Akademisk Forlag. DMMH, NORD, NTNU
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1
-
1
av
1