Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Cristin-person-ID:
399929
Person
Fredrik Mørk Røkenes
Førsteamanuensis
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Førsteamanuensis
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Andre pedagogiske fag • Fagdidaktikk
Emneord
Digitalisering • Læring og undervisning i høyere utdanning • Digitale skiller • Kvalitativ forskningsmetode • Kvalitativ dataanalyse • Engelsk didaktikk • Kvantitative forskningsmetoder • Engelsk fagdidaktikk • Kunnskapsoppsummering • Grunnleggende ferdigheter i engelsk • Kunstig intelligens • Data-støttet språklæring • Digital dannelse • Digital/ICT Literacy • Systematiske oversikter • Profesjonsutøvelse og digitalisering • Designbasert forskning • IKT-støttet språklæring • Digitale medier • Digital historiefortelling • Digitale verktøy • Artificial Intelligence • IKT og språklæring • IKT og læring • systematisk litteraturgjennomgang • IKT i undervisning • Systematisk gjennomgang og metaanalyse • IKT forskning • Digitalization • Scoping review • Mixed method
Region
Norden
Nord-Amerika
Europa
Land
Norge
Belgia
Australia
USA
Kontaktinformasjon
Kontaktinformasjon
gmail.com fredrikmr
www.researchgate.net/profile/Fr...
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Universitetet i Bergen, University of Sydney, University of Ghent, University of California Berkeley
Forskningsetisk erklæring
Forskningsetisk erklæring
Jeg har satt meg inn i og lover å følge
NENT etiske retningslinjer
Helsinkideklarasjonen
NESH etiske retningslinjer
Bakgrunn
Bakgrunn
Engelsk
Norsk
Tittel
Fredrik Mørk Røkenes
Sammendrag
I work as an associate professor in English didactics at the Department for Teacher Education (ILU) at NTNU, and I do research on student teachers' professional digital competence development (PDC) in teacher education. I am also an associate professor II at the Western Norway Graduate School of Educational Research (WNGER II) at the University of Bergen. In addition, I am the course coordinator and instructor of the Master's course DID3304 Computer-assisted language learning which is arranged for Master's students in English and foreign language didactics, and which I co-teach with Han Han. Further, I am the course coordinator and instructor of the Master's course MGLU5205 Methodology and English Didactics which I co-teach with Delilah Bermudez Brataas. I also teach a PhD course in literature reviews with Rune Krumsvik at the University of Bergen (read more here: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/147116/literature-review-phd-level). I am the leader of the research group New Technologies and Educational Design - NTED, together with Mari-Ann Letnes. I am always looking to collaborate with PhD students, MA students and fellow researchers on projects related to digital technologies in education.
Vis
fullstendig beskrivelse
Tittel
Fredrik Mørk Røkenes
Sammendrag
Jeg jobber som førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og jeg forsker på lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen. Samtidig er jeg førsteamanuensis II ved Vestlandets forskerskole for pedagogikk- og utdanningsforskning (WNGER II) ved UiB. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet DID3304 Data-støttet språklæring som jeg underviser sammen med Han Han. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet MGLU5206 Methodology and English Didactics som jeg underviser sammen med Delilah Bermudez Brataas. Jeg underviser også et doktorgradsemne i skriving av litteraturreview sammen med Rune Krumsvik ved UiB (se nettressursen: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/147116/literature-review-phd-level). Jeg er også leder av forskergruppen New Technologies and Educational Design Research Group - NTED, sammen med Mari-Ann Letnes. Jeg er alltid interessert i å samarbeide med PhD studenter, MA studenter, og andre forskere om prosjekter som omhandler bruk av digital teknologi i utdanningen, språklæring og profesjonell utvikling.
Vis
fullstendig beskrivelse
Resultater
Resultater
A review of "Current Issues in English Teaching".
Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Online Book Launch for Current Issues in English Teaching. NTNU
Faglig foredrag
Å veilede en litteraturreview.
Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Ph.d.-veilederforum. NTNU
Faglig foredrag
Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review.
Norhagen, Sigrun Lindaas; Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Frontiers in Education. NLA, NTNU, UIB
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
Aagaard, Toril; Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka; Vika, Karl Solbue; Andreasen, Johan Kristian; Pedersen, Cathrine; Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Scandinavian Journal of Educational Research. HVO, USN, HIØ, NTNU, UIA, NIFU
Vitenskapelig artikkel
Foundation: 25 years of digital technology in Nordic teacher education.
Røkenes, Fredrik Mørk; Vanderlinde, Ruben; Krumsvik, Rune Johan. 2024, 35th annual conference of the Society for Information Technology and Teacher Education (SITE 2024). UG, NTNU, UIB
Vitenskapelig foredrag
1
-
5
av
121
|
Neste
|
Siste »
Tilknyttede prosjekter
Tilknyttede prosjekter
Artificial Intelligence for Teaching and Learning in Higher Education
Fredrik Mørk Røkenes + 2 deltakere
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktivt prosjekt
Artificial Intelligence, Assessment, and Professional Digital Competence in Language Education
Fredrik Mørk Røkenes + 1 deltaker
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Aktivt prosjekt
Sosialveiledning i skolen (SoVei)
Marianne Tevik Singstad + 7 deltakere
RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 resultat
Aktivt prosjekt
KiDiCoTi - Kids Digital lives in COVID-19 Times
Mari-Ann Letnes + 8 deltakere
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Avsluttet prosjekt
Remote teaching on doctoral level during societal crisis
Rune Johan Krumsvik + 3 deltakere
Universitetet i Bergen
8 resultater
Avsluttet prosjekt
1
-
5
av
8
|
Neste
|
Siste »