Cristin-person-ID: 399929
Person

Aktiv cristin-person Fredrik Mørk Røkenes

  • Stilling:
    Førsteamanuensis
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Stilling:
    Førsteamanuensis
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Andre pedagogiske fag • Fagdidaktikk

Emneord

Digitalisering • Læring og undervisning i høyere utdanning • Digitale skiller • Kvalitativ forskningsmetode • Kvalitativ dataanalyse • Engelsk didaktikk • Kvantitative forskningsmetoder • Engelsk fagdidaktikk • Kunnskapsoppsummering • Grunnleggende ferdigheter i engelsk • Kunstig intelligens • Data-støttet språklæring • Digital dannelse • Digital/ICT Literacy • Systematiske oversikter • Profesjonsutøvelse og digitalisering • Designbasert forskning • IKT-støttet språklæring • Digitale medier • Digital historiefortelling • Digitale verktøy • Artificial Intelligence • IKT og språklæring • IKT og læring • systematisk litteraturgjennomgang • IKT i undervisning • Systematisk gjennomgang og metaanalyse • IKT forskning • Digitalization • Scoping review • Mixed method

Region

  • Norden
  • Nord-Amerika
  • Europa

Land

  • Norge
  • Belgia
  • Australia
  • USA

Kontaktinformasjon

Sted
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Sted
Universitetet i Bergen, University of Sydney, University of Ghent, University of California Berkeley

Forskningsetisk erklæring

Bakgrunn Bakgrunn

Tittel

Fredrik Mørk Røkenes

Sammendrag

I work as an associate professor in English didactics at the Department for Teacher Education (ILU) at NTNU, and I do research on student teachers' professional digital competence development (PDC) in teacher education. I am also an associate professor II at the Western Norway Graduate School of Educational Research (WNGER II) at the University of Bergen. In addition, I am the course coordinator and instructor of the Master's course DID3304 Computer-assisted language learning which is arranged for Master's students in English and foreign language didactics, and which I co-teach with Han Han. Further, I am the course coordinator and instructor of the Master's course MGLU5205 Methodology and English Didactics which I co-teach with Delilah Bermudez Brataas. I also teach a PhD course in literature reviews with Rune Krumsvik at the University of Bergen (read more here: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/147116/literature-review-phd-level). I am the leader of the research group New Technologies and Educational Design - NTED, together with Mari-Ann Letnes. I am always looking to collaborate with PhD students, MA students and fellow researchers on projects related to digital technologies in education.

Tittel

Fredrik Mørk Røkenes

Sammendrag

Jeg jobber som førsteamanuensis i engelsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU, og jeg forsker på lærerstudenters digitale kompetanseutvikling i lærerutdanningen. Samtidig er jeg førsteamanuensis II ved Vestlandets forskerskole for pedagogikk- og utdanningsforskning (WNGER II) ved UiB. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet DID3304 Data-støttet språklæring som jeg underviser sammen med Han Han. Jeg er emneansvarlig og faglærer i emnet MGLU5206 Methodology and English Didactics som jeg underviser sammen med Delilah Bermudez Brataas. Jeg underviser også et doktorgradsemne i skriving av litteraturreview sammen med Rune Krumsvik ved UiB (se nettressursen: https://www.uib.no/fs/wnger-ii/147116/literature-review-phd-level). Jeg er også leder av forskergruppen New Technologies and Educational Design Research Group - NTED, sammen med Mari-Ann Letnes. Jeg er alltid interessert i å samarbeide med PhD studenter, MA studenter, og andre forskere om prosjekter som omhandler bruk av digital teknologi i utdanningen, språklæring og profesjonell utvikling.

Resultater Resultater

A review of "Current Issues in English Teaching".

Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Online Book Launch for Current Issues in English Teaching. NTNUFaglig foredrag

Å veilede en litteraturreview.

Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Ph.d.-veilederforum. NTNUFaglig foredrag

Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review.

Norhagen, Sigrun Lindaas; Krumsvik, Rune Johan; Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Frontiers in Education. NLA, NTNU, UIBVitenskapelig oversiktsartikkel/review

Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?

Aagaard, Toril; Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka; Vika, Karl Solbue; Andreasen, Johan Kristian; Pedersen, Cathrine; Røkenes, Fredrik Mørk. 2024, Scandinavian Journal of Educational Research. HVO, USN, HIØ, NTNU, UIA, NIFUVitenskapelig artikkel

Foundation: 25 years of digital technology in Nordic teacher education.

Røkenes, Fredrik Mørk; Vanderlinde, Ruben; Krumsvik, Rune Johan. 2024, 35th annual conference of the Society for Information Technology and Teacher Education (SITE 2024). UG, NTNU, UIBVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 121 | Neste | Siste »