Bergen kommune skal prøve ut en ny teamorganisering av de hjemmebaserte tjenestene. Helsepersonell med treårig utdannelse organiseres i helsetjenesteteam, og ansatte med lavere utdannelse organiseres i egne omsorgsteam. Formålet er å nyttiggjøre ansattes spesialkompetanse mer effektivt og samtidig forbedre kvaliteten på tjenestene.
Yrkesgrupper i helsevesenet har kunnskapsressurser som i liten grad deles på tvers av yrkene. Å samle flere yrkesgrupper i team gir et bredere spekter av kunnskap, bedre forutsetninger for innovative løsninger, og mindre duplisering og fragmentering av tjenester. Selv om en etablerer team, kan barrierer for kunnskapsdeling mellom yrkesgruppene fortsatt hemme teamprestasjon. Tidligere påviste barrierer for teamprestasjon er ulike oppfatninger av hva teamarbeid er, ulike logikker, ulike ferdigheter som er viktige i teamarbeid og ubalanse i makt mellom yrkesgruppene, som over tid kan bli forsterket. I tillegg spiller faglig identitet en viktig rolle. Yrkesgruppenes holdninger til hverandre kan bidra til fiendtlighet og mangel på samarbeid og informasjonsdeling. Dersom nye former for tverrfaglig samarbeid oppleves som en trussel mot yrkesidentiteten, kan samholdet innad i profesjonene bli forsterket og forsvaret av grensene mellom yrkesgruppene skjerpes. En sterk teamidentitet vil dra i motsatt retning. Forpliktelse til teamet og opplevd samhørighet styrker samarbeidsatferd, oppfattelsen av delte mål, mer integrerte handlinger, nysgjerrighet på andres kunnskap og kunnskapsdeling. Flerfaglig åpenhet og motivasjon styrker team-identiteten og svekker oppfattelsen av trussel mot yrkesidentitet. En utfordring kan likevel være at en for sterk teamidentitet vil føre til konkurranse og dårlig samarbeid mellom ulike team.
Følgeforskningen skal identifisere organisatoriske barrierer og muligheter for å implementere organisasjonsformen. De vil utforske om teamene fører til 1) økt opplevelse av faglighet, ansvar, mestring, tillit og motivasjon blant ansatte, 2) endring i samhandling og koordinering innenfor egen yrkesgruppe og på tvers av yrkesgrupper, og 3) endringer i utførelse av tjenesten.