Formålet er å utnytte erfaringene med pilotprosjektet Bondens marked, data fra evalueringer av prosjektet og annen relevant forskning til å etablere og formidle kunnskap om innovasjonspotensiale og ringvirkninger knyttet til introduksjon av nye markedskanaler.
Prosjektet ledes av SIFO og utføres i samarbeid mellom SIFO og NILF. Prosjektet skal utnytte data og kunnskap fra to evalueringer av Bondens marked pilotprosjektet gjennomført i samarbeid med og på oppdrag fra Norsk landbrukssamvirke. Arbeidet skal også knyttes til og utnytte kunnskap fra relevant foreliggende og pågående forskning.
Resultatene vil bidra til å øke kunnskapen om:
- Ulike forbrukeres holdning til lokale nisjeprodukter.
- Markedskanalenes betydning for kvalitetsopplevelsen.
- Kollektive markedsføringstiltak som arena for læring, nyskaping og produktutvikling.
- Ringvirkninger av nye markedskanaler for nisjematbedrifter.